Comunicació

ràdio

GEMMA BUSQUETS

Els deu anys d'Icat.cat

Per Sant Jordi del 2006, es posava en marxa Icat.cat, una nova emissora del grup de Catalunya Ràdio, en la mateixa freqüència de l'extinta Catalunya Cultura, i amb la voluntat de ser el dial de referència per als nous consumidors culturals, “un sector en augment”, segons assenyalava l'aleshores director de Catalunya Ràdio, Oleguer Sarsanedas. Fa deu anys, en la presentació de la nova Icat.cat es destacava la “innovació” que representaven els continguts que la nova cadena oferia per internet. I certament el consum audiovisual a través dels dispositius mòbils, deu anys després, ja no és tendència sinó un hàbit consolidat. Fa quatre anys, el 2012, Icat.cat començava una nova etapa i, motivat per les retallades pressupostàries a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, prescindia de l'FM. No desapareixia, però amb la decisió, molt qüestionada internament, l'emissora perdia visibilitat radiofònica.

La dècada d'Icat.cat serveix d'exemple dels canvis en el sector comunicatiu. Però amb l'aniversari, la nova direcció de Catalunya Ràdio vol potenciar els atributs que ha tingut Icat.cat com a “referència dels músics del país” i també com a “plataforma del bon criteri i gust musical”, explicava aquesta setmana el nou cap de continguts de l'emissora, Santi Faro. “El format digital no ha de fer oblidar que la ràdio no és només en línia; l'FM no ha mort, és més viva que mai”, destacava Santi Faro. I una primera experiència per ressuscitar Icat.cat en l'FM va ser els festius de Setmana Santa quan es van escoltar per Catalunya Ràdio alguns dels programes, que són marca d'Icat.cat: Delicatessen d'Albert Puig; Sona 9, amb Lluís Gendrau; El celobert, que condueix el cantant d'Els Pets Lluís Galvadà; 5 sons de Blai Marsé i la tria que Raül Hinojosa fa a iCattapes.

El cap de continguts de Catalunya Ràdio, Santi Faro va fer una primera valoració molt positiva dels usuaris del que s'ha anomenat Finestra iCat. Faro va insistir que la decisió de recuperar en part el cognom FM a Icat.cat es fa no només pensant en el sector i la indústria musical del país sinó “sobretot en els oients”, ja que hi ha una demanda en aquest sentit. Sobre les suspicàcies i temors que el retorn a l'antena de l'FM d'Icat.cat –que a banda dels programes amb vocació de prescripció té una graella de radiofórmula musical– pot tenir a la ràdio privada, Santi Faro va assegurar que l'oferta musical comercial no va dirigida a a la mateixa veta de mercat a la qual es dirigeix Icat.cat.

L'experiència de Finestra iCat es repetirà durant la programació d'estiu amb una graella estable. Els continguts emblemàtics d'Icat.cat es podran escoltar a Catalunya Ràdio de dilluns a diumenge en la franja, de dos quarts de vuit a les nou de la nit; els dissabtes s'allargarà fins a les deu de la nit. Amb aquesta decisió, segons Santi Faro, es demostra que la nova direcció “fa una aposta decidida”.

La celebració dels deu anys del que per molts és la “Radio 3 en català” es farà el dijous 28 d'abril amb un concert a la Sala Apolo.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia