El català a Netflix continua sent residual
Ofereix un 0,5% del total de títols tot i duplicar l’oferta del catàleg en dos anys
L’any 2020 la plataforma audiovisual Netflix oferia només 9 obres del seu catàleg en català (0,3%). Dos anys després l’oferta se situa en un minso 0,5% (30 títols) d’un catàleg que inclou 6.034 peces i que en aquest temps s’ha incrementat el doble, passant de 3.512 títols a 6.034. Són dades facilitades pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) i que actualitzen les d’un informe elaborat fa dos anys. Davant la pràctica inexistència d’oferta en català, el president del CAC. Roger Loppacher, ha assegurat que cal revertir la situació “pel futur de la llengua catalana”. “És absolutament indispensable que el projecte de Llei general de comunicació audiovisual i la Llei catalana de l’audiovisual preveguin quotes significatives tant d’oferta com de producció d’obres en català a les plataformes”, ha insistit.
Pel què fa al percentatge d’obra europea, la plataforma de vídeos a petició ha passat del 22,2% el 2020 al 33% actual i assoleix per primer cop la quota del 30% que estableix la Directiva de serveix de comunicació audiovisual. Pel què fa a la presència de la llengua catalana dins la quota d’obra europea, les xifres també són decebedores. El 0,7% dels 2.000 títols europeus del catàleg tenen disponibilitat en català. Un percentatge que baixa fins al 0,5% en el cas d’obres rodades en llengua originària en català.
Lideratge indiscutible
Amb un total de 3,8 milions de subscriptors a Catalunya i 1,6 milions de llars abonades, Netflix lidera la llista de plataformes del sistema de vídeo a petició de pagament amb un 58,8% de la població de catorze anys o més. El sistema va créixer l’any passat un 38,1% i ja supera els 9,8 milions de persones subscrites. Darrera de Netflix se situa Amazon Prime Video, amb 2,5 milions i, a molta distància, Disney+ que desbanca HBO Max de la tercera posició amb 409.590 llars subscrites. Pel que fa a l’altre sistema de pagament, el IPTV, el lideratge correspon a Movistar+ amb 1,6 milions de persones abonades.
L’informe del CAC també recull el gran creixement dels ingressos dels espots electrònics globals que van superar els mil milions de dòlars i dels videojocs que van arribar als 176.000 milions.