Comunicació

SÍLVIA COBO

PERIODISTA, BLOCAIRE I EXPERTA EN XARXES SOCIALS

“Al meu Facebook, jo vull anar amb pijama”

Com ens informem els catalans?

El gran mitjà de comunicació és encara la televisió, que té una penetració del 91%, després vénen les revistes i la ràdio. La novetat en els últims dos anys és que internet ha superat els diaris en nivell de penetració. Però la d'internet és només del 50% de la societat, per tant, la meitat dels catalans no és a internet. Tot i això, la distinció entre informar-se en la premsa en paper o fer-ho al web no és tan senzilla ja que la majoria d'informació a internet prové dels diaris en paper. A més, hem començat a tenir hàbits de multitasca: consumir diferents mitjans a la vegada.

Desapareixerà la premsa en paper?

Ningú no ho sap. Als Estats Units estan fent projeccions per carregar-se les rotatives en sis anys. A Europa, no és viable tanta velocitat: potser parlem de quinze anys. La novetat podria ser que la premsa deixi de ser diària i passi a ser setmanal i reinventar continguts cap a l'opinió i l'anàlisi. Tot i això, l'evolució va a diferents velocitats. Molts lectors encara busquen notícies com les de sempre, no miren gaire la tele i no tenen ni connexió a internet. No parlem d'un sol tipus de lector. La premsa seguirà existint, però la informació haurà de durar més de 24 hores per als que els agrada llegir i tenir una experiència lectora potent.

Ara diuen que el gran canvi és informar-se a través de Twitter i Facebook.

Sí, però els mitjans seguiran existint ja que les xarxes socials es nodreixen bàsicament d'ells. Algú ha d'escriure la notícia que després compartim o critiquem. Sempre hem compartit les notícies, ho fèiem al bar o entre amics; el canvi és que ara es veu en un lloc concret i aquesta conversa és pública i genera noves converses, nous amics... El tema és que s'ha generat un nou espai de trobada gegant: al món, Facebook té 400 milions d'usuaris i Twitter, 100 milions; a l'Estat, 13 milions de persones són a Facebook i entre 2 i 4 milions, a Twitter. Però Twitter i Facebook no tenen res a veure en el seu ús i el seu públic.

Expliqui-m'ho, si us plau.

Facebook és un mitjà de comunicació de masses. Hi és tothom i és generalista, s'hi tracta de tot. Quan lligues ja no et pregunten pel telèfon sinó per l'usuari de Facebook. A Twitter, en canvi, hi ha una alta especialització professional i la gent busca informació. Els meus amics estan a Facebook i no a Twitter. No tothom ho fa així. Hi ha qui barreja i aleshores pots tenir problemes. Al meu Facebook vull anar en pijama i moure'm en confiança.

Imagini's un lector que no miri gaire o gens internet. Per on pot començar?

El primer que ha de fer és preguntar-se per què vol accedir a internet. Per treure'n profit ha de tenir una motivació o un interès perquè si no, no saps on vas i t'ofegues en el caos. Per exemple, vol llegir de cuina, de bicicleta o de triatló? Internet no són només correus electrònics i notícies. Si t'agrada el triatló, comences a seguir un bloc o un web de triatló i vas estirant del fil, coneixent gent interessada pel triatló i creant comunitat.

Com es pot afrontar l'excés d'informació, immediatesa i velocitat a internet?

Per començar, diria: “Tranquils. No ens posem nerviosos ni ens deixem impressionar”. Pots seguir blocs i webs, pots descobrir Twitter i Facebook i aniràs descobrint què t'aporta més. Sembla que l'última cosa que ha passat és el més important: però això no és cert. Cal racionalitzar. No obsessionar-se a seguir-ho tot. Arriba un moment en què necessites apagar l'ordinador i anar a dormir.

k

Podeu llegir una versió més extensa de l'entrevista al nostre web.
Un altre dels problemes d'internet és que hi ha un problema greu de falta d'intimitat, oi?
En la nostra societat és molt necessari tenir educació digital. La gent ha de saber que tot el que s'escriu a internet és públic. La capacitat d'indexar que tenen els buscadors és brutal. S'ha d'anar amb compte amb el que poses a la xarxa. Després, si no, et pots trobar coses bastant desagradables. El que recomano a tothom és que el primer que han de fer és posar el seu nom a Google i veure què hi surt. No és egosurfing, és un acte de responsabilitat personal i professional. Això és important! Cal ser conscient que a internet no has d'anar en pijama igual que tampoc hi vas al carrer.
Però hem de tenir por d'internet?
Tampoc. Els pares que tenen els fills a Facebook haurien d'entrar-hi però no per vigilar-los, sinó perquè coneguin de què estan parlant quan parlen amb els seus fills. No es pot jutjar una eina abans d'haver-la provat. Així podran entendre molt més els seus fills. No s'ha de tenir por de la tecnologia, però sí que cal ser conscients de la poca privacitat d'internet i no donar les dades personals.
A internet tot va massa ràpid. Els blocs eren la revolució i han passat de moda?
Va molt ràpid. Mira el cas de MySpace. Quan vaig començar el bloc, l'any 2007, tampoc hi havia xarxes socials. Facebook no estava implantat a l'Estat espanyol. No hi havia llocs de trobada; aquest espai l'ocupaven els blocs. Ara Twitter s'ha menjat l'espai dels blocs. Tot i això, hi ha qui continua. On hi hagi una passió, sempre hi haurà un bloc temàtic. Si t'agrada molt la música i vols parlar-ne, mantindràs un bloc i el seguiràs nodrint. El que jo he notat amb el meu bloc és que tinc menys comentaris que fa uns anys perquè les converses socials s'han traslladat a Twitter i Facebook. També he vist que té menys visites que abans, però l'èxit d'un bloc és la qualitat. Els que em llegeixen ara són lectors qualitativament més interessants per a mi perquè em llegeixen periodistes i és a ells a qui m'adreço. L'èxit d'un bloc és trobar el seu públic objectiu i augmentar la visibilitat per mitjà de les xarxes socials.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.