La ‘saviesa' d'un espot publicitari
TV3 recull la publicitat que ha estat tendència durant el 2012 en el documental ‘Un any d'anunci'
“La publicitat es basa en una cosa, la felicitat. I saps què és la felicitat? La felicitat és l'olor d'un cotxe nou. És una tanca en un costat de la carretera que et diu que el que estàs fent ho estàs fent bé.” És un dels diàlegs, la saviesa de Don Draper, el personatge principal de la sèrie Mad Men, centrada en una agència de Nova York als anys seixanta, quan naixia la publicitat.
Certament la publicitat, l'art de la persuasió, forma part de la vida: mostra com vivim al mateix temps que ofereix productes que pretenen millorar el dia a dia. A partir d'aquesta idea, TV3 ha concebut Un any d'anunci (22.35 h), que mostra la publicitat emesa per la cadena durant l'any que s'acaba i articulant dos elements: els espots i també els espais de vida quotidiana que apareixen en els anuncis. D'aquesta manera, aquest programa especial, un format entre el documental i l'entreteniment, ensenyarà diversos contextos, reals i recreats, que donaran peu a parlar dels anuncis de l'any que han marcat tendència: des de la cuina fins al supermercat, passant pel cotxe, el parc, el bar i la perruqueria, veiem com han estat els anuncis més rellevants relacionats amb aquests àmbits. Al mateix temps, en aquests espais s'entrevisten creatius publicitaris, acadèmics i personatges relacionats amb els diversos espots que hem viscut de prop aquest any. A més, revelaran com s'han fet els anuncis.
Espots participatius: els brindis catalans a Freixenet
Les noves eines de comunicació han permès construir una publicitat més participativa, que demana la col·laboració dels espectadors. Aquesta estratègia és la que ha escollit Freixenet per fer el seu anunci del 2012. La convocatòria ha tingut una resposta massiva: 2.251 brindis rebuts, dels quals 1.646 van ser considerats vàlids segons les normes del concurs. El cineasta Bigas Luna va seleccionar els millors segons el seu criteri i d'aquesta tria n'han sortit els 15 brindis guanyadors, que han conformat un mosaic realista i reflex de la societat. A més, la marca ha fet una aposta pels valors en temps de crisi, ja que molts dels vídeos enviats destaquen conceptes com ara l'amistat, l'amor, la solidaritat i l'afany de superació. Més de la meitat dels 15 brindis triats són catalans: Cappont, Ripoll, Blanes, Barcelona, Sant Llorenç Savall, Cervera.