Futur esperançador
La premsa comarcal estima tancar l'any amb una difusió menor però amb un lleuger creixement de la inversió publicitària
Malgrat la crisi econòmica i les xifres, les publicacions de proximitats són les que millor resisteixen, segons la Radiografia de la Premsa Comarcal 2014, un estudi que detalla el pes del sector en el mapa comunicatiu de Catalunya i que es va presentar ahir en el transcurs del Dia de la Premsa Comarcal, una jornada que va servir perquè la “premsa de quilòmetre zero” es reivindiqués. El treball, encarregat per l' Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC) , posa en èmfasi els valors diferenciadors d'aquestes revistes i setmanaris d'àmbit local i comarcal. El sociòleg i consultor Enric Yarza va destacar, en la presentació de l'estudi, que el futur de la premsa comarcal “és esperançador”. Així, els ingressos publicitaris estimats, segons aquest treball, pujaran el 2014 entre un 1 i un 2%, però la difusió d'exemplars caurà entre el 2 i el 3%. En concret, la premsa comarcal ha perdut 3.194 exemplars, un 2,7%. I sobre els ingressos d'explotació, hi ha hagut una reducció del 14,8% entre el 2013 i el 2011. Per Yarza, els valors en positiu que són “bandera” de la premsa de proximitat contribuiran a la seva supervivència: “La cobertura del territori, la fidelitat a la capçalera i la complicitat amb el lector.”. Enric Yarza creu que, a més, s'està fent un gran desenvolupament en l'entorn digital en diversos formats, amb presència a les xarxes socials i avaluant diferents experiències de pagament per continguts en les seves edicions digitals. Va remarcar que una de les claus de futur dels pròxims dos anys de la premsa és apostar per la convergència de redaccions de paper i digital. En aquest sentit, el paper demostra més resistència de la que es pronosticava al principi i, segons l'estudi, continuarà sent la principal font de negoci, tot i que en un entorn “bastant més competitiu”.