El Zàping
El llegat televisiu de P.D. James
Gemma Busquets/ @gemmabusquets
'última adaptació televisiva d'una obra de P.D. James, la darrera gran dama britànica de la novel·la negra, traspassada als 94 anys, va ser La muerte llega a Pemberley, un thriller seqüela d'Orgull i prejudici –un dels títols de referència de Jane Austin–, una producció de la BBC en format de minisèrie de tres episodis que Antena 3 va emetre a finals de juny i que va passar inadvertit per l'audiència; una llàstima, tenint en compte que són ficcions més aptes per a èpoques propícies al recolliment, a la manta i al te i no d'airejar-se al sol i amb la cervesa. De fet, la BBC la va estrenar com a especial de Nadal de l'any passat, que és quan la tele aposta per drames d'època i contes dickensians.
Què els passa a Elizabeth Bennet i Mr. Darcy després del final feliç de la novel·la de Jane Austin? P.D. James va reprendre el fil i no va malbaratar la història d'amor amb qüestions domèstiques, pròpies de la vida marital, sinó que va introduir-hi elements propis del gènere negre que, evidentment, tenen un llast –en el segon episodi– en la felicitat que fins aleshores dominava Pemberley.
Però de P.D. James no ens han arribat les seves sèries detectivesques, un dels gèneres de ficció seriada més populars, i que ja sigui en format de telefilms o en metratge de màxim sis episodis, també de factura anglesa, s'han fet sobre el seu investigador més destacat, Adam Dalgliesh. La torre negra, A gust amb la mort, Intrigues i desitjos, alguns dels títols més coneguts de l'obra de P.D. James, no s'han vist a les teles d'aquí com sí ens hem atipat de veure a l'insígnia Hercule Poirot les adaptacions que, també de producció britànica, s'han filmat sobre el misteri i intriga d'Agatha Christie. I és que els britànics, amants de les sumptuoses ficcions del passat, també s'han especialitzat a donar un valor afegit a les sèries personalitzades amb un policia i una investigació. Segurament el producte més excel·lent és Wallander amb el segell personal de Kenneth Branagh.
L