fotografia
exposicions
La Biennal Miserachs rescata Joana Biarnés i Tom Sharpe
La novena mostra de fotografia de Palafrugell programa, del 10 de setembre al 9 d'octubre, catorze exposicions
Es recupera l'arxiu de Baldomer Gili i el documentalisme de Sanz Lobato
Sense el ressò internacional del Visa pour l'Image, de la qual pren el relleu, ni les seves espectaculars audiències, la Biennal de Fotografia Xavier Miserachs continua sent una de les trobades més estimulants del país per a la revaloració d'arxius oblidats i per a la descoberta de nous talents, sense haver de recórrer al cop d'efecte que sovint aporten a aquestes cites l'apoteosi sanguinària de l'últim corresponsal de guerra de moda. Fidel a la seva voluntat de recuperar autors de la mateixa generació de Miserachs sense perdre de vista les aportacions de caràcter marcadament social dels documentalistes actuals, la novena edició de la biennal, que s'inaugurarà dissabte vinent i s'allargarà fins al 9 d'octubre, permetrà treure la pols als arxius de tres fotògrafs històrics de trajectòries ben diverses: Joana Biarnés, Tom Sharpe, Rafael Sanz Lobato i Baldomer Gili. En els dos primers casos, es tracta d'exposicions inèdites. La mateixa Joana Biarnés (Terrassa, 1935), considerada la primera fotoreportera de l'Estat espanyol, ha escollit les còpies que presentarà a La Galeria d'entre aquelles que tenen un significat més especial tant per la seva carrera professional com en l'àmbit personal. És probable que no hi falti, doncs, la sèrie sobre els Beatles a la suite de l'hotel on s'hostatjaven el 1965, ni la seva encantadora facilitat per guanyar-se la confiança dels famosos dels anys seixanta i setanta. De l'escriptor Tom Sharpe (Londres, 1928-Llafranc, 2013), en canvi, per a molts serà una revelació descobrir a Can Mario els reportatges fotogràfics sobre la segregació racial a Sud-àfrica i que, en ple apartheid, van costar-li l'expulsió del país. El Museu del Suro permetrà revisar l'obra d'un dels mestres del realisme documental de la postguerra, Rafael Sanz Lobato (Sevilla, 1932-Madrid, 2015), que ha influït tant en els fotògrafs contemporanis, i del Museu Jaume Morera de Lleida arriba una tria de les plaques que el pintor Baldomer Gili Roig (Lleida, 1873-Barcelona, 1926), gran aficionat a la fotografia, va obtenir durant les seves estades a Calella entre 1905 i 1925. La mostra es complementarà, al Teatre Municipal, amb un reportatge sobre els 50 anys d'història de la Cantada d'Havaneres.
En total, la Biennal Miserachs ha programat catorze exposicions, entre les quals destaquen també les de Nancy Borowick, amb el delicadíssim treball sobre els seus pares durant l'etapa terminal del càncer; Àngel Garcia, sobre el pas dels refugiats sirians a Europa; Tanya Habjouqa, amb una sèrie sobre la vida quotidiana dels palestins a la franja ocupada; Pablo E. Piovano, que denuncia els efectes tòxics del conreu amb transgènics, o Jordi Ruiz Cirera, amb un retrat de la vida de les comunitats mennonites de Bolívia. A més, hi haurà els treballs de Francesc Fàbregas sobre el rock, David Salcedo sobre els banyistes de la Costa Brava, i Pep Bonet sobre el treball infantil.