Cultura
Acompanyar la poesia
El pintor Joan-Pere Viladecans il·lustra amb disset obres una edició de bibliòfil d'una antologia del poeta Miquel Martí i Pol, publicada per Enciclopèdia Catalana
El pintor Joan-Pere Viladecans va conèixer Miquel Martí i Pol quan des del 1978 li van encarregar diverses portades dels seus poemaris, entre els quals Estimada Marta, en les seves primeres edicions a Llibres del Mall. Per tant, l'artista ha estudiat a fons des de fa molts anys l'obra del poeta de Roda de Ter, però en l'últim any s'hi ha immergit de nou i l'ha redescobert. Tot perquè ha rebut l'encàrrec d'Enciclopèdia Catalana d'il·lustrar una antologia de Martí i Pol de 132 poemes, seleccionats per Àlex Broch, en forma de llibre de bibliòfil. El luxós volum ja està a la venda, i els originals de les seves disset il·lustracions i de les sis guardes i un gravat per a la portada s'exposen aquests dies a Can Serra, seu de la Diputació de Barcelona.
Viladecans s'ha enfrontat a l'obra de Martí i Pol com una “nova descoberta del poeta”, però també ha intentat en certa manera, assegura, “partir de zero”. “L'he tornat a llegir com si fos un poeta desconegut per a mi”, diu. Amb el pas del temps i amb noves experiències, el pintor ha trobat matisos nous en l'obra de Martí i Pol: “Sobretot com parla de la mort d'una manera transcendent, però gens des del punt de vista formal, i com utilitza el tema de la malaltia [Martí i Pol estava afectat d'esclerosi múltiple des de principis dels setanta] com a material artístic. En els primers anys del diagnòstic, estava profundament afectat i deprimit, però després esdevé un home optimista.”
En certa manera, la poesia va salvar Martí i Pol, admet Viladecans, cosa que queda clara en el títol de l'actual antologia, Salveu-me la mirada, potser en al·lusió a aquella mirada viva i expressiva del poeta de Roda, que parlava per si mateixa “Era una mirada molt neta, però que t'estava interrogant positivament”, recorda Viladecans. Un ull pintat, però també un ull provinent d'una foto del poeta de Pedro Madueño, protagonitzen el gravat que fa de portada del volum.
Atmosfera i diàleg
El que ha tingut molt clar Viladecans a l'hora de fer la seva proposta gràfica és que no necessàriament havia d'il·lustrar la poesia de Martí i Pol, sinó simplement “acompanyar-la”. Viladecans, que en altres ocasions ja havia participat en la il·lustració de llibres d'Edgar Allan Poe i Salvador Espriu, té molt clar que, a l'hora de dialogar amb un escriptor, “es tracta de crear una atmosfera determinada i que el lector es faci la seva composició de lloc”.
Així, en molt poques ocasions Viladecans fa al·lusions directes als textos del poeta. Utilitzant estampacions i també el collage, Viladecans enganxa pans al paper, per exemple, amb referència a la faceta obrera de Martí i Pol o fins i tot hi incorpora la capsa del medicament Avonex, que l'escriptor prenia habitualment per a la seva malaltia.
El llibre, d'altra banda, s'ha estructurat de manera que ofereixi un retrat de l'home, l'intel·lectual i el poeta, amb cinc blocs cronològics que repassen les diverses etapes vitals de Martí i Pol, des del seu període de formació fins als últims anys, passant per la seva faceta de poeta obrer, la diagnosi de la malaltia i la seva aposta posterior per la vida.
Volum, objecte d'art
Tot plegat en un volum que és un autèntic objecte d'art, dins d'un estoig de fusta del qual s'han fet 999 exemplars i que costa 2.400 euros. Existeix, també, una edició de col·leccionista de mig centenar d'exemplars, que costa 4.900 euros.
Passats 13 anys de la mort de Martí i Pol, Viladecans reconeix la vigència de la seva obra, però lamenta que encara no hagi estat prou reconegut per una part de la crítica. “D'una banda, és un poeta molt conegut, de molt d'èxit, citat en bodes, enterraments i mítings polítics, i que, mort Salvador Espriu, va esdevenir el poeta nacional. Però aquí passa massa allò que, quan un autor té molt d'èxit, passa a ser sospitós”, assegura el pintor.
Salveu-me la mirada. Viladecans.