el punk fa els 40
El fructífer any 1978
A finals de 1977 i al llarg de 1978 van tenir lloc una sèrie de festivals de punk. El 4 de desembre de 1977 hi va haver el Festival Punk Rock a l'Aliança del Poble Nou organitzat per Cuc Sonat. Hi van actuar Marxa, Mortimer, La Banda Trapera del Río, Peligro i Ramoncín & WC (aquest de Madrid).Va ser el primer festival punk a l'Estat espanyol anunciat com a tal. Es van vendre les 1.500 entrades disponibles. El 15 de gener de 1978 hi va haver el Festival Punk Rock al Pavelló Municipal d'Esports de Girona, també organitzat per Cuc Sonat. Hi van actuar Peligro, Basura, Marxa, Rock & Roll Däm i Mortimer.
A partir del 20 de gener de 1978, Cuc Sonat va pretendre organitzar dos dies de concerts punk-rock setmanals al Club Montclar (Gràcia) amb Mortimer, La Banda Trapera del Río, Peligro, Basura, etcètera. Tot i que la junta directiva del Club Cultural Montclar hi havia accedit i ja estaven els cartells fets, La Asociación de Industriales y Comerciantes de Gracia, propietaris del local, van negar davant el govern civil l'autorització perquè es fessin aquests concerts i es va denegar el permís.
El 21 de gener de 1978, Els Masturbadors Mongòlics van actuar a La Orquídea (Gràcia). Johnny Rotten va anunciar la fi dels Sex Pistols des de Nova York. Els dies 17, 18, 19, 24, 25 i 26 de febrer de 1978, Cuc Sonat va organitzar els concerts previstos al Club Montclar al saló Diana, van actuar els tres primers dies: Rock & Roll Däm, Mortimer i La Banda Trapera del Río. La setmana següent van actuar French Dogs, Peligro i Basura. Peligro van ser fitxats per Gay & Company i van actuar de teloners d'Iggy Pop en la seva gira per Espanya. L'abril de 1978 Basura va signar amb la discogràfica Belter. Va enregistrar un single amb els temes: No seas lesbiana i Esperando en la puerta del WC.
A mitjan 1978 Tapi, aleshores bateria de Lone Star, va introduir Mortimer als Estudis Gema-1 de Barcelona per gravar vuit temes que va presentar a Belter. Van editar un single amb els temes General Idia Amin Dada i Como un día más, produït per Tapi. Les mescles es van fer sense la presència dels membres del grup, van canviar el disseny del disc i no en van fer cap promoció.
La Banda Trapera del Río va gravar l'LP homònim amb temes com ara No dais la cara, Venid a las clacas i Confusión. L'LP no va sortir al mercat fins al 1979. Sí que va sortir el 1978 un single amb els temes La regla i Rock cloaca. A Peligro la discogràfica els proposava gravar un single si el cantant canviava de músics, evidentment el grup no ho va acceptar. Els Masturbadors Mongòlics van gravar dos sessions en estudi el 1978, però l'LP no va sortir fins al 2012.
Després que tots aquests grups actuessin en llocs petits, el 23 de juny de 1978, la revetlla de Sant Joan, Cuc Sonat va muntar al càmping La Tortuga Ligera, a Castelldefels, un festival aprofitant que el càmping encara no havia obert la temporada d'estiu. Platja, boscos, diversos escenaris, projeccions de cine, paradetes i 24 grups actuant durant les 24 hores que va durar el festival. Hi van assistir, entre els que van pagar i els que no, unes 23.000 persones. La majoria dels grups eren punk o afins. També el 1978, Els Masturbadors Mongòlics i La Banda Trapera del Río van actuar en el Canet Rock.
Pel que fa a grups i festivals aquest seria el resum de l'inici del punk-rock aquí. Gairebé tots aquests grups afirmaven que no eren punks, també va passar amb els grups anglesos, fins i tot amb The Clash. És el problema d'etiquetar: cadascú és diferent i té les seves peculiaritats.
En el festival a l'Aliança, que vaig organitzar, tots el grups que hi van actuar (a excepció de Ramoncín, amb qui no vaig tenir ocasió de parlar), fessin la música que fessin, bàsicament rock, potser més accelerat del que és feia llavors, per mi eren punk, si més no els líders dels grups. No hi havia interès a mostrar les habilitats com a instrumentistes, sinó la necessitat de donar canya, de connectar amb la gent per criticar la societat i establir la complicitat que es podien muntar coses al marge. Part d'aquest ideari era compartit en l'àmbit musical per grups com ara La Propiedad es un Robo, Macromassa, Psicópatas del Norte, Almen T.N.T..., que muntaven cooperatives, editaven discos pel seu compte, es buscaven les actuacions... De la mateixa manera que els escriptors que no aconseguien publicar s'autoeditaven llibres o fanzins, i els artistes no acceptats per les galeries exposaven en bars. Era l'època del fest-ho tu mateix.