turisme
El Paisatge dels Genis atreu prop de 100.000 visitants
Els responsables d'aquesta marca turística a l'entorn de Miró, Picasso, Gaudí i Pau Casals en fan un balanç positiu, però lamenten que encara no s'aprofita “tot el seu potencial”
Crearan paquets turístics amb més pernoctacions
Cinc anys després de la seva creació, la Ruta del Paisatge dels Genis, que recorre els llocs del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre que van marcar la vida i l'obra dels quatre grans creadors Joan Miró, Pau Casals, Picasso i Gaudí, és una marca que “s'està consolidant” i que aporta un valor afegit inqüestionable a l'oferta de sol i platja de la Costa Daurada, segons Jaume Salvat, un dels ideòlegs de la seva creació, que destaca, per una banda, el seu impacte per l'augment de turistes, ja que el 2016 s'ha tancat amb prop de 100.000 visitants; però també el camí llarg que encara queda per recórrer: “Aquest producte camina poc a poc però pot arribar lluny”, va dir.
Els paisatges i la gent del territori van ser molt presents en la vida i, per tant, en les seves creacions, dels quatre genis de la cultura universal: Joan Miró a Mont-roig del Camp; Pau Casals al Vendrell; Picasso a Horta de Sant Joan, i Gaudí a Reus. Tots quatre van ser en aquests municipis i en aquest territori a començament del segle XX. I aquesta magnífica coincidència va propiciar, al 2011, la creació d'un ens de promoció turística conjunt entre aquestes poblacions, la Diputació i la Universitat Rovira i Virgili (URV), amb la gestió de l'Oficina Tècnica del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de la URV.
Al 2016, els quatre centres –la Vil·la Museu i la casa nadiua de Pau Casals, al Vendrell, el Centre Picasso d'Horta, el Gaudí Centre de Reus i el Centre Miró de Mont-roig del Camp– van rebre 98.774 visitants, segons Eva Martínez, responsable de l'Oficina Tècnica Paisatge dels Genis. Una xifra un xic inferior a la del 2013, quan aquesta ruta va atreure gairebé 120.000 turistes, sobretot per l'increment del nombre de visitants al Gaudí Centre de Reus. “Encara ens movem amb unes xifres quantitatives discretes, però la incidència del producte en els municipis és molt gran; la marca genera molta imatge”, segons Jaume Salvat, que lamenta que, tot i la satisfacció per la bona acollida del producte i el seu impacte en el territori en aquest primer lustre, s'hi haurien de desplegar més esforços: “No aprofitem tot el potencial que té, perquè el producte s'ho val; ara mateix es camina massa poc a poc”, apunta.
Un exemple dels registres de visitants és l'anomenada Targeta Genial de la ruta, una multientrada que dona accés a tots cinc centres. “Els primers anys, només un 30% de les persones feien una visita a un segon centre; i actualment el 93%, gairebé la totalitat, en visita més d'un”, segons Martínez.
Una de les novetats per enguany és la voluntat d'incrementar els paquets turístics amb pernoctacions d'uns quatre dies, que es comercialitzaran a través d'operadors turístics. De fet, en els inicis el tipus de turista del Paisatge dels Genis era de proximitat (el 37%), tot i que en els darrers anys el mercat internacional, sobretot el francès, ha experimentat un fort augment.
LES FRASES
Un altre municipi interessat
Als quatre municipis que integren el Paisatge dels Genis se n'hi podria afegir properament un altre. La responsable de l'oficina tècnica, Eva Martínez, va confirmar que hi ha un altre ajuntament que ha sol·licitat la seva incorporació en aquest producte de promoció turística, tot i que no en vol desvetllar encara el nom ni si es tracta d'una localitat vinculada a un altre geni o bé a un dels quatre artistes i creadors que actualment ja integren la ruta. “Això no depèn exclusivament de nosaltres; se n'ha de parlar amb els socis; és una marca territorial que tampoc no té massa dificultats per utilitzar-la”, segons Martínez, que va recordar que els ajuntaments fan una aportació anual per al finançament del producte, que representa un 20% del pressupost total. “Per nosaltres és un bon indicador que desperti expectatives en altres municipis; la nostra voluntat és que sigui una imatge de destinació més enllà del sol i platja i oferir bones pràctiques turístiques, perquè milloren l'oferta”, segons Jaume Salvat. Per ell, la ruta no només passa pel paisatge que va captivar els quatre genis: “el paisatge és un paisatge físic, però sobretot cultural: la gastronomia, les festes, l'acolliment...” Per ell, un dels avantatges és que els valors de Miró, Picasso, Gaudí i Pau Casals “són molt reconeguts i compartits”.