El mercat està recuperant-se a poc a poc, i el més important: no s'ha deixat de llegir durant la crisi
Llicenciada en filologia per la Universitat de Barcelona i màster de gestió per Esade, fa anys que està vinculada al món editorial i a la seva gènesi a través d'Edicions Grijalbo i Plaza y Janés, al gran grup internacional que ara mateix és Penguin Random House Mondadori, on és la responsable de sis segells editorials que engloben títols de ficció i de no-ficció. Entre les tasques que ha fet al grup hi ha la implantació del llibre de butxaca, seguint les pautes establertes als principals països.
Com veu el panorama actual de l'edició després dels difícils anys de la crisi?
El mercat editorial espanyol ha patit als últims anys una forta davallada, d'un 36%, fonamentalment a causa de la crisi de consum, però també a la pirateria. Afortunadament el mercat està recuperant-se a poc a poc, i el més important: no s'ha deixat de llegir durant la crisi, més aviat s'ha incrementat l'índex de lectura. Hem de continuar treballant per oferir al lector bones històries que l'atrapin i el fidelitzin.
Com s'han d'afrontar els canvis tecnològics i la pirateria?
L'educació és clau en tots dos àmbits. Per combatre la pirateria no sols és important posar en marxa lleis per abordar aquesta problemàtica de manera eficaç, sinó també educar en el respecte a la propietat intel·lectual. I l'educació té també un paper clau en la manera com ens adaptem als canvis tecnològics. El llibre ja no és només paper, pot ser digital (e-book) o inclús veu (audiollibre). Pel nostre grup editorial la tecnologia és una eina més per poder arribar als nostres lectors.
Es fa prou per fomentar la lectura?
Sempre podem fer més. Especialment a nivell institucional. Però aquest any estan posant-se en marxa algunes iniciatives que celebrem. És el cas de la baixada del IVA del llibre electrònic d'un 21% a un 4%, o les mesures concretes que s'estan prenent per combatre la pirateria i fomentar la lectura. D'altra banda, cal un compromís per recuperar el pressupost destinat a compra de llibres per part de biblioteques i institucions, que durant la crisi ha passat d'1,5 euros per habitant a només 60 cèntims.
Com valora el moment actual de l'edició en català?
En cinc anys, el català ha guanyat 5,2 punts percentuals com a llengua de lectura habitual entre els lectors, tal com reflecteix l'últim informe d'hàbits de lectura i compra de llibres a Catalunya encarregat pel Departament de Cultura. En aquest context, proliferen nous segells i autors en català com no s'ha vist en anys. El compromís de Penguin Random House pel català a través del segell Rosa dels Vents és una realitat sòlida, com ho demostra l'aposta per noves veus i l'edició simultània en català dels grans autors i títols globals.
Com s'han de descobrir i promoure les noves veus literàries?
En primer lloc, escoltant el lector per saber quines històries poden interessar-li. En aquest punt agafa cada vegada més importància el màrqueting en línia, una bona manera d'acostar-se al lector per esbrinar quines temàtiques li interessen o quines noves veus poden aportar-li el que demana.
Com es presenta Sant Jordi?
Sóc optimista. Tenim un ventall de títols ampli i variat per a tot tipus de lectors: l'Albert Espinosa i la seva nova novel·la El que et diré quan et torni a veure; el Jordi Basté i el Marc Artigau amb Un home cau; la Marta Romagosa amb Tots els noms del desig; l'Estel Solé amb Si no puc volar, i La noia d'abans de J.P. Delaney.