El ZÀPING
L'edèn de la televisió
‘Twin Peaks', el mite narratiu dirigit per David Lynch, torna 25 anys després de la seva estrena
L'agent Dale Cooper (Kyle MacLachan), entre litres de cafè i pastissos de cirera, va tenir un somni en el qual Laura Palmer pronunciava una sentència que, vista amb ulls d'ara, és premonitòria: “Ens veurem d'aquí a 25 anys.” Twin Peaks va crear patent d'estil, precursora, a l'hora de narrar una trama d'investigació d'assassinat fent protagonista el context, un paisatge oníric en què es respiraven els avets de Douglas, de fullatge persistent, on David Lynch havia ubicat el poble de Twin Peaks. I amb la sintonia, embolcalladora, d'Angelo Badalmenti l'espectador va entrar en un món simbòlic amb troncs profetes, homes gegants, nans que ballaven en una habitació vermella i esmorzars de cafè, dònuts i trossos generosos de pastís de cirera; el món quotidià es percebia com una al·lucinació. Tot això passava a la tele el 1990, considerat en certa manera “l'any zero” d'una nova narrativa serial televisiva i en un moment en què no era habitual que cineastes com David Lynch, que acabava de guanyar la Palma d'Or de Canes per Corazón salvaje, s'interessés per un mitjà com la tele, més proper a l'entreteniment que a l'art de l'audiovisual. La sèrie de David Lynch apostava per un model de ficció d'avantguarda per lluitar per les audiències. La cadena ABC va invertir cinc milions de dòlars en l'episodi pilot i va donar total llibertat creativa; l'experimentació per plantar cara a la competència que suposava el vídeo i la tele per cable. Lynch ha explicat que l'arc argumental era una manera d'acontentar els executius de l'ABC però la constant era la improvisació, de la mateixa manera que el protagonista, l'agent de l'FBI Dale Cooper, confiava en la casualitat i en els somnis per resoldre el misteri de l'assassinat de Laura Palmer. Enric Ros, el coordinador del llibre que l'editorial Errata Naturae ha dedicat a la sèrie , assenyala que el “paisatge al·lucinador” té a veure “amb cert fracàs del projecte de l'Edèn nord-americà”. Per a Ros el relat de Lynch versa sobre l'eterna lluita entre el bé i el mal en la qual la veritat es troba no a partir de la raó sinó de la intuïció. Sèries com True Detective són hereves de Twin Peaks en molts aspectes, com ara la naturalesa com a personatge determinant.
El llibre d'Errata Naturae Regreso a Twin Peaks proposa un viatge a les arrels del mite modern que és la sèrie (per a alguns extravangaza) de David Lynch. Inclou l'opinió del creador de Los Soprano, David Chase, que explica la influència que va tenir Twin Peaks “per als mafiosos de Nova Jersey i els seus somnis”.
Movistar estrena del 21 al 22 a les quatre de la matinada, de manera simultània a l'estrena del canal Showtime, la nova temporada, que Lynch ha situat 25 anys després de la primera i amb noves incorporacions en el repartiment com ara Naomi Watts, Monica Bellucci, Jim Belushi i Laura Dern. El retorn és nostàlgia o homenatge? Constatar que el que abans era avantguarda és ja un clàssic.