Territori
Cultura de comarca
Mataró impulsa la primera trobada de regidors d’aquest àmbit amb la voluntat de compartir projectes i construir una marca pròpia
L’objectiu és promoure la difusió conjunta i atraure nous públics de dins i fora del Maresme
El Maresme té una potent oferta cultural, però sovint les propostes es queden a la població organitzadora i no són capaces de traspassar fronteres i atraure nous públics. Amb l’objectiu de compartir experiències, projectes i detectar àmbits de treball d’interès comú per construir, entre tots, una marca cultural per aquest territori, l’Ajuntament de Mataró, de la mà del Consell Comarcal i del Consorci de Promoció Turística del Maresme, van impulsar ahir la primera trobada de regidors de Cultura. Un nou espai de debat que va tenir la participació de més de la meitat de les poblacions convidades, però que neix amb la voluntat d’implicar més agents per fer una difusió conjunta, fomentar la mobilitat dels maresmencs i que determinats esdeveniments transcendeixin i vagin més enllà de l’estricte àmbit local.
El conseller de Cultura i alcalde de Cabrera de Mar, Jordi Mir, va admetre que tothom va coincidir en el diagnòstic i que ara del que es tracta és de “sumar esforços per aconseguir multiplicar els efectes”. “Hem de potenciar la cultura a dins, però també de portes enfora”, va afegir-hi Mir, que confia que d’aquesta iniciativa en surti un nou producte amb una agenda pròpia d’actes que puguin interessar més gent sense perdre el caràcter genuí i singular de molts d’ells. Per fer-ho, va sorgir el compromís de crear un grup de treball que defineixi i concreti el projecte, però també la necessitat de cercar els recursos econòmics per tirar-lo endavant. De moment, la propera trobada es farà a Argentona passat l’estiu, l’època més prolífica pel que fa a activitat festiva.
El regidor de Cultura de Mataró, Joaquim Fernàndez, va destacar que entre les propostes que es van discutir, tot i que són molt embrionàries, hi ha la possibilitat de crear un festival d’abast comarcal, però també que els ajuntaments impulsin la producció d’espectacles i d’obres de teatre que després girin pels diferents municipis. “Volem ser capital i exercir com a tal, però un cop aquí, serem un més i no farem ombra a ningú”, va assenyalar Fernàndez respecte a un hipotètic lideratge cultural que Mataró vol que sigui compartit.
LES FRASES
Experiències d’èxit contrastat
La reunió d’ahir, que va tenir lloc a Can Marfà, convertit recentment en el nou museu del gènere de punt de Mataró, va servir també per presentar algunes experiències impulsades pels municipis com ara el Dosrius 1900, la Nit de la Cultura i el projecte de l’edifici de la presó com a nou espai per a les arts de Mataró, o la batalla de Tapapous i el festival Sense Portes d’Argentona. En aquest sentit, un dels projectes que més bé encaixen en aquesta voluntat de sumar sinergies és la guia de festivals de música del Maresme, que lidera el Consorci de Promoció Turística, i que enguany s’ha editat per segon any consecutiu. Un recull dels principals certàmens que des d’ara i fins no acabi l’any tindran lloc a la comarca i que exemplifiquen el gran atractiu artístic i cultural que té el territori. La selecció té enguany un total de quaranta propostes ordenades cronològicament, sis més que l’edició anterior, de fins a 21 municipis diferents, dos menys que l’any passat. Entre les novetats que s’hi han afegit hi ha el Sant Pol Cawboy Boots Festival, el Festival d’Estiu de Cobles i Compositors de Tiana o el Músics en Residència d’Alella. Tres propostes musicals que tenen lloc durant el mes de juliol. La presentació de la publicació va tenir lloc aquest cap de setmana passat en el marc del 40è Festival de Música del Maresme de Premià de Dalt.