Temporada Alta reclama estabilitat per al 2010 i un impuls fort a partir del 2011

El festival de Girona i Salt tanca la 18a edició amb 50.265 espectadors (6.230 més que el 2008) i un 90% d'ocupació

«Bé, però no molt bé» és una frase que només s'explica per la coneguda «tendència al pessimisme» de Salvador Sunyer i que, en tot cas, s'agraeix quan el més habitual en el sector són els balanços majestuosos i sense gaires contrastos. Sunyer, en canvi, no té inconvenient a dir que «com a mínim 8 o 10 de les obres que s'han vist han estat dolentes», plenament conscient quan ho diu que el balanç global dels 74 espectacles i les 122 funcions programades és més que positiu. Aquest és el missatge: «Ens sembla que hem de dir sense gaires complexos que aquesta ha estat amb molta diferència la millor de les edicions de Temporada Alta celebrades fins ara». I Sunyer ho reforça amb la unanimitat de la crítica.

En un «any difícil», en què, en canvi, el festival ha rebut més diners de patrocinadors privats i s'han programat més funcions que mai, Temporada Alta ha col·laborat en la coproducció de 26 espectacles i una exposició. Aquests espectacles coproduïts, que converteixen Temporada Alta en un destacat «motor escènic de Catalunya», tindran vida més enllà del festival i entre totes ja hi ha més de 400 representacions previstes a tot Catalunya i en altres països en un futur pròxim. En tot cas, Sunyer, sempre autocrític, creu que el festival ha de millorar la seva política de coproduccions amb teatres públics i privats i amb empreses, i també apunta com a assignatura pendent la creació contemporània, sense que s'hagi de deixar de ser un festival «obert», però amb alguns espais monogràfics dedicats a nous llenguatges, al teatre de text d'autors joves i a la poesia i altres àmbits parateatrals. Sunyer també considera urgent la consolidació de la relació entre el centre d'arts escèniques El Canal i Temporada Alta per crear una plataforma efectiva perquè «els artistes catalans de nivell puguin sortir fora i també per realimentar el nostre país, tan mancat de massa crítica».

«Força preocupats»

«Estem preocupats, força preocupats, pel futur del festival», afirmen els organitzadors en el balanç de la divuitena edició. El festival, que té un pressupost al voltant dels 2,5 milions d'euros, aspira a duplicar-lo en quatre anys, després d'intentar superar, tan bé com es pugui, un 2010 de vaques magres. Si més no, Sunyer va aconseguir ahir que els representants institucionals dels ajuntaments de Girona i Salt i la Generalitat manifestessin públicament el seu suport incondicional al festival. Per a Sunyer, Temporada Alta és «una operació cultural» i un «projecte de país», tal com ho van ser en el seu moment el pla Cerdà i el Noucentisme. «A més, si hi ha una cosa en què ja som independents, aquesta és la cultura.»

Tres estrelles

L'alcaldessa de Girona, Anna Pagans, va establir ahir un paral·lelisme entre el dolç moment actual de Temporada Alta i les tres estrelles Michelin del Celler de Can Roca, i va recordar que, ara fa 18 anys, quan va néixer el festival, també costava trobar a la ciutat restaurants d'un nivell tan alt, i que actualment l'exemple dels germans Roca ha animat altres emprenedors ha apostar per la bona gastronomia. «Potser ara tenim un Temporada Alta de dues estrelles i mitja i hem d'arribar a les tres, perquè el festival tingui una veu totalment pròpia en l'escena internacional. Això val diners i les institucions ens hi hem d'implicar perquè el sector cultural no s'ha de menysprear. Per això, l'Ajuntament de Girona no rebaixarà l'any vinent la seva aportació al festival.» Tampoc no ho farà la Diputació, que mantindrà el seu compromís amb Temporada Alta, tot i veure's obligada a retallar la seva partida cultural per al 2010 en un 30%.

Motor econòmic

Més enllà dels mèrits artístics, Temporada Alta també s'ha constituït en un important motor econòmic per a Girona i Salt, i així ho defensava Salvador Sunyer amb quantitats: 282 persones han treballat directament per al festival, en tasques tècniques, de producció, administració, premsa i comunicació, etc.A més, els equips artístics i tècnics de tots els espectacles programats han suposat un total de 888 persones que han treballat en els diversos espais de Temporada Alta. Tot i que els organitzadors reconeixien que «no es pot quantificar amb exactitud», el festival representa «una considerable activitat econòmica a l'àrea urbana de Girona» i una dada que ho exemplifica són les més de 1.200 habitacions d'hotel que s'han gestionat per als artistes i tècnics que hi han participat durant aquests dos mesos i escaig. A més, es destacava el paper de Temporada Alta com a eina de promoció de Girona i Salt, ja que aconsegueix «la presència constant de les dues ciutats als mitjans de comunicació nacionals i estatals».



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.