Un llibre repassa l’educació al Baix Empordà al segle XIX
L’autor és el psicòleg i investigador de l’educació Josep Lluís Barrasa
Estudis del Baix Empordà ha editat el treball
Mestres i escoles del Baix Empordà al segle XIX és el títol de la nova publicació que l’Institut d’Estudis del Baix Empordà (IEBE) ha editat. L’autor, Josep Lluís Barrasa, psicòleg, assessor psicopedagògic i investigador de l’educació, dibuixa un exhaustiu mapa de l’educació durant aquest període: la vida als pobles, el procés d’alfabetització, la llei Moyano, el sistema pedagògic a l’època, etc. També mostra com eren les escoles anteriors a la llei d’instrucció pública del 1857, els edificis i els ingressos dels mestres. El treball de Barrasa parla també de com eren els premis i els càstigs durant aquell període, fent referència, també, a aquells mestres que rebutjaven els càstigs corporals.
Homenatge
El llibre també és un sentit homenatge amb noms i cognoms als mestres i les mestres dels pobles, així com també als de les escoles privades. Tot això, segons Xavier Rocas, que era el president de l’Institut d’Estudis del Baix Empordà en el moment de considerar fer el llibre, permet fer-se una idea de com eren aquells temps. El llibre està prologat pel catedràtic d’història de l’educació de la UdG Salomó Marqués i hi han col·laborat la Generalitat, la Diputació, el Consell Comarcal i la Fundació Mascort.
Més de tres dècades
L’any 1981 un grup de persones encapçalades per Lluís Esteva Cruañas, que va ser el fundador i el primer president, van crear a Sant Feliu de Guíxols l’IEBE, institució que va néixer amb la finalitat de fomentar la recerca històrica, la promoció de la cultura i la col·laboració en la salvaguarda del patrimoni natural, històric i científic de la comarca del Baix Empordà.
LA DATA
El començament de les monografies
Amb aquest primer volum, l’Institut d’Estudis del Baix Empordà, que té com a obra destacada Estudis del Baix Empordà, comença una nova etapa amb el que ha anomenat Monografies. Segons Rocas, aquesta serà una molt bona oportunitat d’oferir una sortida a molts estudis originals que, per la seva extensió, no poden tenir cabuda en el marc de la publicació de treballs en forma d’articles als estudis. Aquestes monografies, seguint amb la dinàmics dels estudis, són obertes a estudiosos del món acadèmic, però també a independents i no professionals.