festival musical
El cim de Beethoven
El Quartet Casals interpreta la integral dels 16 quartets per a cordes del compositor en cinc concerts a la Schubertíada de Vilabertran
Els setze quartets per a cordes de Beethoven són una de les grans obres mestres de la història de la música. Interpretar-los tots en pocs dies és com una gesta que molts pocs s’atreveixen a realitzar. El Quartet Casals, però, ha volgut celebrar el seu vintè aniversari amb cinc concerts en la Schubertíada de Vilabertran en què tocaran els setze quartets. Avui s’estrenen amb la interpretació dels quartets núm. 1, 9 i 14 i continuaran demà, diumenge i els dies 25 i 26.
Enfrontar-se a aquest conjunt de peces de Beethoven, que el músic alemany va compondre entre el 1798 i el 1827, no ha estat fàcil per a la formació, segons reconeix la violinista del Quartet Casals Vera Martínez, però a la vegada ha estat “extremament enriquidor”. Fa anys que la formació interpreta regularment i de manera solta alguns dels concerts, però preparar-se per tocar-los tots ja és una altra cosa. “Ja que hem complert els vint anys com a formació, hem volgut celebrar-ho amb els quartets de Beethoven. Malgrat que un o altre han anat formant part sempre del nostre repertori i alguns dels quartets feia deu anys que no els tocàvem, darrerament hem treballat per tenir-los tots a punt; ens fa molta il·lusió”, explica Martínez.
Únics i bellíssims
Per la violinista, cadascun dels quartets per a cordes de Beethoven és “únic, fabulós, bellíssim, innovador i avançat al seu temps”. Aquesta és la raó per qual van ser peces que en general no van ser acadades de comprendre a la seva època. “Cada cop que els toques o els escoltes, hi descobreixes coses noves. Són tan diferents entre si, molt especials, i a la vegada són llenguatge purament Beethoven”, assegura Vera Martínez.
La violinista utilitza el símil d’arribar al cim de l’Everest quan parla dels quartets de Beethoven. “El que fa Beethoven és el mateix que quan l’ésser humà no havia pujat al cim de l’Everest. És el primer d’escalar-lo. Brahms, per exemple, va compondre diversos quartets però només en va conservar tres, els altres els va destruir perquè sentia que mai podria arribar al nivell de Beethoven.”
Després d’aquests cinc concerts en la Schubertíada de Vilabertran, el Quartet Casals portarà els quartets de Beethoven a ciutats com Torí, Amsterdam, Viena, Madrid i a l’Auditori de Barcelona. En alguns d’aquests concerts, complementaran els quartets de Beethoven amb obres encarregades a autors contemporanis. El quartet ha començat a enregistrar una integral que sortirà en tres caixes de tres CD cadascun.