Art

Cultura

L’altre Bigas Luna

Una doble exposició a Tarragona reivindica l’obra artística del cineasta Bigas Luna, que mai va deixar de conrear i que anava més enllà d’un mer entreteniment

El centenar d’obres que s’exposen han estat cedides per la seva vídua, Celia Orós

Les mateixes dèries sobre el sexe, la gastronomia, la natura i l’espiritualitat que Bigas Luna (Barcelona, 1946 - la Riera de Gaià, 2013) va abocar en es seves pel·lícules planen també en una altra faceta seva creativa menys coneguda: la de l’art. Luna va ser pintor i dibuixant abans que director de cinema; va començar als anys setanta com a artista conceptual i mai no va interrompre aquesta activitat. Ara, per primer cop a Catalunya, es pot veure agrupada la seva obra artística en una doble exposició a Tarragona: al Museu d’Art Modern de la Diputació (MAMT) i al Tinglado 1, on es podran visitar fins al 15 d’abril.

Al Museu d’Art Modern s’apleguen les obres de caràcter mes reduït, més intimistes, mentre que al Tinglado 1 es poden veure vuit teles de gran format –que va portar del pavelló d’Espanya a l’Expo de Shanghai–, la majoria creades al seu taller de Salomó, una població molt propera a la Riera de Gaià, també al Tarragonès, on Bigas Luna es va instal·lar definitivament a viure l’any 2005 i on va morir, fa cinc anys. El paisatge d’aquest entorn el va conèixer als anys setanta gràcies a un altre artista i amic, Rafael Bartolozzi, amb qui va compartir moltes trobades d’art i poesia. “La terra i el paisatge del Camp de Tarragona és, per Bigas Luna, pictòric, filmogràfic i vivencial”, va explicar Rosa Ricomà, directora del MAMT.

El centenar d’obres que integren el doble muntatge L’altre Bigas Luna han estat cedides per la seva vídua, Celia Orós. Hi ha fotografies, dibuixos, pintures i mostres de les instal·lacions i performances que va dur a terme al llarg de la seva vida el director de les pel·lícules Jamón, jamón, La tela i la lluna i Yo soy la Juani, entre la vintena de films que va realitzar. “Va ser a partir de l’art conceptual i el vídeo que Bigas Luna va arribar al cinema; l’art no era un entreteniment, sinó que estava ben arrelat en el seu esperit. Necessitava experimentar la imatge tangible”, va dir Raquel Medina, comissària de l’exposició, durant la inauguració.

Art sobre els guions

Pintura i cinema s’acaben trobant. Bigas Luna va estampar algunes de les pintures i dibuixos sobre els guions de les seves pel·lícules o sobre els papers amb les anotacions que anava prenent durant els rodatges. Algunes d’aquestes notes de mà reconvertides en obres d’art les unia amb agulles, tal com es poden veure ara en l’exposició a Tarragona. Agulles ara ja rovellades, tal com li agradaven a l’artista cineasta, que sovint deixava envellir el paper i les teles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.