Música que surt de les pedres
Volen relacionar els instruments de la portalada de Ripoll i la música medieval de França, Itàlia i Xipre
El reial monestir de Santa Maria de Ripoll i el seu scriptorium van ser el centre cultural d’Europa a l’edat mitjana, van ser una vertadera cruïlla de cultures. Ara, amb la candidatura a la Unesco de la famosa portalada de la glòria, l’Ajuntament vol fer reviure Ripoll com la cruïlla de cultures que havia estat amb el projecte Instruments adormits, valorat en 350.000 euros i amb el qual aspira a una subvenció europea a través del programa Europa Creativa.
Instruments adormits es va iniciar l’any 2013 amb la presentació d’un estudi sobre els instruments esculpits a la portalada, la construcció d’aquests instruments i la interpretació de les obres de l’scriptorium.
Ara, amb el nou projecte, es pretén connectar els anomenats pels experts instruments “fòssils” de la portalada, que s’han conservat vius en la música del folklore grec, el romànic a Itàlia o els projectes pioners de recuperació d’instruments medievals a França.
L’Ajuntament de Ripoll lidera aquest projecte, sota la direcció d’Antoni Madueño i Temps de Joglars i la coordinació de Maria Carme Polo. Per França, hi participa l’associació Trob’art; per Itàlia, l’associació Labyrinth, i per Xipre, l’associació Paraplevos, totes amb un gran prestigi dins l’àmbit de la música antiga i la recerca de la cultura medieval.
El projecte preveu la producció d’una exposició, la celebració d’un simpòsium amb els millors especialistes en instruments medievals i l’elaboració de material per als concerts i els continguts divulgatius. Aquest projecte ha de servir també per donar visibilitat a la candidatura de la portalada com a Patrimoni Mundial de la Unesco.