Una altra joia del Dalí jove
La fundació presenta a Púbol un oli que l’artista va pintar a Cadaqués cap a 1923
Algun dia s’hauria de dedicar una exposició a la influència dels terrats, i a la vida amb què històricament els han il·luminat les dones, en la pintura del segle XX. Dalí, que assegurava haver instal·lat el seu primer taller al safareig del de casa seva, a la plaça de la Palmera de Figueres, n’era un gran freqüentador, d’aquests observatoris domèstics on es dilueix la frontera entre l’espai públic i l’espai privat i on quasi sempre hi ha una o dues dones (vestits de cotó, braços plens) estenent roba blanca al vent. Dones com les que apareixen als quadres de Joaquim Sunyer o de Xavier Nogués, o com les que feinegen a l’angle inferior esquerre d’El molí. Paisatge de Cadaqués, l’oli sobre cartró que acaba d’adquirir la Fundació Gala-Salvador Dalí i que s’exposa des d’avui al castell de Púbol, coincidint amb la temporada d’obertura al públic.
L’obra, datada cap al 1923 i propietat fins ara d’un col·leccionista particular, només s’havia pogut veure en comptades ocasions, com ara la gran antològica del Palazzo Grassi de Venècia, i és, segons va insistir la directora dels museus dalinians, Montse Aguer, un oli molt important d’aquesta època, en què l’artista, de tot just dinou anys, absorbeix tot el que sap de pintura catalana i europea, i ho projecta al paisatge de Cadaqués, el que més s’estimarà al llarg de tota la seva vida i que portarà “gravat a la memòria amb una gairebé dolorosa –i deliciosa– precisió obsessiva”, com va escriure Josep Pla. Al molí de Cadaqués, doncs, hi ha notes puntillistes, cezannianes, noucentistes, futuristes i, sobretot, cubistes, encara que a Dalí no li calgués forçar gaire el joc de plans que ja li oferien les feixes plantades d’oliveres per acostar-se a la poètica de Juan Gris, el pintor cubista que més l’interessava aleshores. Picasso hi apareix d’esquitllentes, i més aviat a través d’aquelles figures femenines arquetípiques, que reapareixen en altres pintures del Dalí d’aquest any, abans de marxar a estudiar a Madrid. El quadre es podrà contemplar, en un muntatge dissenyat per Pep Canaleta, fins al 2 de juny, i després s’incorporarà al recorregut del Teatre Museu de Figueres.