Desplechin i Dolan tornen a Canes
El quebequès Xavier Dolan i el francès Arnaud Desplechin, dos cineastes associats a Canes, van presentar-hi ahir els seus nous films, que no van convèncer aquesta cronista. A només 20 anys, Dolan va revelar-se el 2009 a la Quinzena de Realitzadors amb J’ai tué ma mère, on ell mateix encarna un jove histèric. Premiat a Canes amb Mommy i Juste la fin du monde, ha tornat a la secció oficial amb Matthias & Maxime, on apareix de nou per encarnar-hi un home enamorat d’un amic que es resisteix a compartir els mateixos sentiments. En un ambient coral, marcat per les trobades d’un grup d’amics, Dolan pateix i plora, amb una taca a la cara que vol fer visible una ferida íntima, en un film de xerrameca i autocomplaença.
Pel que fa a Desplechin, una presència recurrent al festival des que va dur-hi el seu primer film (La sentinelle) el 1992, ha tornat a rodar a Roubaix, la seva ciutat, però no per evocar-hi records i fantasmes amorosos, sinó per reconstruir l’interrogatori real a dues joves (interpretades per Sara Forestier i Léa Seydoux) acusades de matar una anciana l’any 2002. Roubaix, une lumière és un film on la policia sempre sap la veritat i amb una actitud morbosa vers les joves assassines.