L’1-O salta fins a Praga
Una escenografia il·lustra com l’art d’implica en la política a la Quadrienal
L’Institut del Teatre participa representant Catalunya en la Quadriennal d’Escenografia de Praga (6-16 de juny), un esdeveniment que es produeix cada quatre anys i que té un abast mundial (aquest cop, hi intervenen 79 estands de països o regions). Si des del 1987 l’Institut del Teatre liderava l’aportació estatal a Praga, des del 2015, se’n va desentendre (per la intromissió del Ministeri, segons insinuen) i hi van representant Catalunya, amb el suport de l’Institut Ramon Llull. El dispositiu que presenten ara és revelador, perquè han transformat l’escenografia en una instal·lació interactiva amb l’espectador. Un equip transversal format per les escenògrafes Xesca Salvà i Larura Clos (La Closca) i els dramaturgs Pau Masaló i Marc Villanueva han elaborat un joc a partir del diàleg amb sis escenògrafs de generacions diverses (Ciube.bz, Anna Alcubierre, Eugenio Szwarcer, Silvbia Delagnau, Max Glaenzel i Paco Azorín). L’objectiu era demostrar com l’art s’implica en els moviments socials i polítics de l’entorn. Per això, l’obra interactiva recull moments com ara l’ocupació de la catedral per part d’immigrants sense papers, el 2004, la jornada de l’1-O i la manifestació de rebuig a La Manada.
A Praga, a més de l’exposició de països i regions també hi ha un espai adreçat als estudiants. L’edició proposada ara defensa la tesi que el contemplar del públic també construeix l’acció de l’escena. Per això, l’espai construït implica que l’espectador entri a la instal·lació i reaccioni a partir de les sorpreses que es trobi a l’habitacle.
L’art reacciona a l’1-O
Els organitzadors van demanar a la comitiva catalana (es desplaçaran unes 30 persones entre artistes i estudiants) que participés en el cicle de debats PQ Talks. Magda Puyo (directora de l’Institut del Teatre,) les comissàries Bibiana Puigdefàbrgas i Marta Rafa i el professor d’art contemporani i crític d’art Joan M. Minguet traduiran com s’ha traslladat la situació política des de l’1 d’octubre fins a l’actualitat a partir de les respostes artístiques generades a Catalunya. Finalment, la Quadrienal de Praga acull dues actuacions de Quan les parets parlen, una obra feta a partir dels grafits anònims de la ciutat, estrenada en el TNT 2017.