Crítica
teatre
Narcisisme
En una sala emmoquetada ampul·losa d’hotel pretensiós. Aquest és l’espai que Alícia Gorina posa les seves obres (en teoria) al divan perquè les psicoanalitzin amics de la seva mare. Ja d’entrada, queda clara la broma: de tots els micròfons que els fan de refugi només n’hi ha un que funciona. És una demostració evident que l’experiment és una farsa, des del principi. Com en un grapat de treballs d’Albert Arribas (que hi signa la dramatúrgia), quan el públic entra, els intèrprets ja estan a la sala (tot i que amagats). Van emergint per les faldes de la taula, de sota els rams de flors. Els psicoanalistes fan d’investigadors secrets? Amb l’arrencada, ja queda clar que, el psicoanalisi rigorós no aguanta aquest test d’estrès per múltiples condicions. Però que sí connecta amb el teatre per la capacitat de joc, de posar a prova i revisió parts de la vida.
Alícia Gorina va considerar que era just completar el Watching Peeping Tom que havia realitzat amb el seu pare (el crític de cinema Àlex Gorina). Va optar per la vessant professional de la mare i per posar el seu teatre al divan. Evidentment, el narcisisme de creure’s la persona que tothom ha de seguir i analitzar és un dels jocs hiperbòlics. Però també la peripècia de les actrius (Anna Alarcón havia d’interpretar Blasted, però la van arraconar perquè ja no era prou jove, explica la mateixa actriu en un monòleg tant despullat com divertit). Es parla de Blasted, però també de Puputïtto, d’Imatges gelades o de Watching Peeping Tom. Però tot acaba degradant a l’Alícia al país de les meravelles, un estadi irreal, fantasiós, que apel·la a unes raons ben íntimes de Lewis Carroll.
El treball es variat, distret (si bé s’agraeix saber de les obres que parlen no és imprescindible). Potser caldria que la presència dels piscoanalistes (que juguen, còmics, els seu paper d’estirats ponents) permetés una millor audició.