Sónar planetari
El festival posa en relleu el caràcter marcadament global de l’edició d’enguany, amb Káryyn i Muqata’a
El Sónar va posar ahir en relleu el caràcter global de la seva 26a edició –hi desfilen artistes de 36 països i, per primer cop, dels cinc continents– amb una segona jornada diürna en què es van poder veure, entre d’altres propostes, el primer músic palestí que trepitja el festival (Muqata’a, reconegut com a padrí del hip hop a Ramal·là i protagonista, a primera hora de la tarda, d’una sessió de ritmes no precisament convencionals) l’artista d’origen sirià i armeni establerta a Los Angeles Káryyn, que, protegida per tres grans estructures amb paper vermell de cel·lofana i servint-se, al principi, d’ecos sonors de la Síria ancestral, va fer de seguida ben evident qui és la seva influència principal: Björk.
La d’ahir al Sónar, d’altra banda, va ser una jornada per començar a tastar els primers joves talents de l’escena estatal de música urbana de l’edició d’enguany (el granadí Dellafuente, conjugant flamenc i trap, i Virgen María, filla de l’actriu Verónica Forqué i performer radical) i també per ballar, a la gespa artificial del Sónar Village, amb l’estimulant coctelera –trap, house, jazz– de Masego. Llançant roses a l’audiència i amb una samarreta del Reial Madrid que no li va ser obstacle per guanyar complicitats, aquest artista jamaicà criat en una comunitat cristiana de Virgina, als Estats Units, d’on els seus pares eren pastors, va revelar-se com un dels noms del dia ja fos rapejant o fent bufar un saxo. Menció especial, també, i en qüestions de rap, per a Lomepal, MC del multicultural Districte 13 de París que, en el seu debut a Barcelona, va fer-se acompanyar d’una dotzena de col·legues per fer-la grossa al Sonar Hall.