D’un vermell encès
La galeria Horizon de Colera convida deu artistes a explorar tot el magnetisme del color més arrelat en el mite a l’exposició col·lectiva ‘Aspects of Red’
La galeria Horizon de Colera inaugura demà, dissabte (19.30 h), la segona exposició de la temporada, una proposta monogràfica al voltant del color vermell. Aspects of Red reuneix obres de deu artistes que la galeria ha convidat a treballar en un color que s’ha convertit per a aquesta sala en un estendard i un signe distintiu. Jaume Amigó, Xavier Escribà, Sabine Friesicke, Gabriel, Steve Silver, Lluís Lleó, María Paolo Coda, Ralph Bernabei, Silvia Lerin i Rafa Fortaleza han respost al repte explorant el poder del vermell en tots els seus matisos. El contrast de les peces amb el blanc de calç de l’espai d’exposició ha estat un desafiament per als organitzadors, que hi reconeixen un ritual semblant al dels cal·lígrafs japonesos, quan imprimeixen els segells, els seus hanko, impregnats en vermell cinabri, sobre el paper. “El fet de col·locar el segell és un acte privilegiat que dóna el sentit definitiu a una obra, que fa parlar d’aquesta manera l’espai i crea una bona proporció entre el buit i el ple”, comenten.
La simbologia del color, òbviament, té un lloc rellevant en aquests Aspects of Red, però més enllà de les seves associacions amb la passió, el vigor, la ferida, el poder o fins i tot la ira, l’exposició d’Horizon rastreja més aviat a quin lloc de la memòria es troben els colors que acaben sent importants per a l’artista, i per què se n’escull un i no un altre, gairebé de manera obsessiva, com fa Yves Klein amb el seu blau elèctric, o Anish Kapor, amb les seves formes poètiques tenyides de vermelló.
“Els colors es troben, amb tota seguretat, sota les capes dels records oblidats per la raó”, assenyala el full de presentació d’Horizon, que remet a mites com “el rostre negre d’Osiris, amb les parpelles i les celles daurades; la bola d’or esmaltada amb anells blaus amb la qual jugava Zeus quan era nen, o els pesats bous de Xenòfanes, d’una extraordinària bellesa”. En algunes cultures, continuen recordant els galeristes, el vermell ha tingut un valor relacionat amb el sacrifici que Hermann Nisch ha recuperat en les seves obres, com feien els asteques i els maies. Aquests darrers, de fet, també utilitzaven cinabri per impregnar de vermell l’espai de la sepultura i el cos dels difunts, tal com es va trobar l’anomenada “reina roja” a la selva de Palenque, a Chiapas.