Una llengua, unes realitats
El 2020 estrenaran directors com ara Neus Ballús, Carlos Marquès Marcet, Lucía Alemany i Cesc Gay
El realisme és un dels trets comuns del cinema rodat en versió original catalana que veurem aquest any. Probablement no pot ser d’una altra manera: no es pot reflectir la realitat canviant de la llengua que parla la gent. Dues de les pel·lícules que veurem el 2020 són en valencià. La innocència, opera prima de Lucía Alemany, s’estrena el 10 de gener després de passar pel Festival de Sant Sebastià i d’aconseguir set nominacions als premis Gaudí. La pel·lícula respira realisme per tots els costats. Rodada al poble de la directora, Traiguera (Baix Maestrat, a la demarcació de Castelló), s’inspira en part en experiències autobiogràfiques seves i és interpretada en bona part per gent del poble. La jove debutant Carmen Arrufat brilla en el seu paper d’adolescent embarassada separada dels seus pares (Sergi López i Laia Marull) per una enorme barrera generacional.
La nova pel·lícula de Carlos Marquès Marcet, La mort de Guillem, està pensada per a la televisió, però és probable que arribi també als cinemes. Reconstrueix l’assassinat del jove antifeixista i independentista Guillem Agulló, que va tenir lloc el 1993. Joves antifeixistes de debò han estat escollits per interpretar Guillem i els seus amics, i els pares, germanes i amics de la víctima han assessorat per a la pel·lícula perquè s’acosti al màxim a la realitat.
Neus Ballús encara va més lluny, perquè els tres lampistes que protagonitzen Sis dies corrents ho són de debò i de fet s’interpreten a ells mateixos. Com ja havia fet a La plaga, guanyadora dels Gaudí del 2014, la cineasta navega per la frontera difusa que separa la realitat i la ficció i se submergeix en la vida professional i quotidiana de tres treballadors: la duresa de la feina, les inquietuds, els temors, l’humor amb què afronten la vida...
Cesc Gay també tornarà a les pantalles aquest any amb Sentimental, comèdia amb intencions de mostrar els secrets de parella, protagonitzada per Javier Cámara, Belén Cuesta, Alberto San Juan i l’actriu argentina Griselda Siciliani. És una adaptació de l’obra teatral Els veïns de dalt, que el mateix Gay va estrenar l’any 2015 al Teatre Romea.