El Castell de Púbol ageganta Dalí i Dior
Abans de triomfar en el món de la costura, Christian Dior va ser un apassionat de l’art i els jardins. La seva primera inversió la va fer, amb els diners dels pares però amb la condició que no s’hi veiés compromès l’honor de la família, en una galeria oberta el 1928 al carrer de La Boétie, de ressonàncies picassianes, amb el nom del seu amic i soci Jacques Bonjean, encara que els artistes la coneixerien com Galerie Jambon-Dior. Va ser en aquest petit local freqüentat per Ernst, De Chirico o Giacometti, on el 1932 exposaria l’obra d’un jove Salvador Dalí que començava a forjar la seva pròpia llegenda. Associat amb la galeria Pierre Colle, el futur dissenyador encara incorporaria l’obra del pintor català en diverses exposicions més, amb una fe que Dalí, al cap dels anys, no deixaria d’agrair-li: “Dior fou una de les primeres persones de París que va preocupar-se per la venda de les meves invendibles pintures surrealistes.” Aquesta amistat, que es prolongaria durant els anys que van coincidir als Estats Units, és analitzada amb detall a Gala / Dalí / Dior. D’art i moda, la nova proposta temporal del Castell de Púbol i que serveix per estrenar un espai expositiu més ampli a les antigues golfes del recinte que estarà dedicat, en els pròxims anys, a explorar les relacions entre l’art i la moda. La petita sala on fins ara es feien les exposicions s’ha recuperat com a cuina del castell per donar continuïtat al circuit de la planta noble. El canvi afavoreix un desplegament més còmode de l’exhaustiva recerca que aborda el Centre d’Estudis Dalinians en cada muntatge, sense perdre ni la intimitat ni l’exquisidesa a què inviten les estances que ocupava Gala. De fet, les relacions entre Dior i Dalí no es poden entendre del tot sense ella, que va servir-se tan sovint dels models exclusius del dissenyador per construir la seva pròpia imatge de dona sofisticada i moderna. El muntatge, dirigit per Montse Aguer i comissariat per Bea Crespo i Clara Silvestre, amb Joana Bonet com a experta convidada, presenta tres dels vestits de Dior que van pertànyer a Gala, a més d’un documental que rememora la festa de disfresses que el multimilionari Carlos de Beistegui va organitzar el 1951 al seu palau venecià i en què Dior i Dalí van concebre una desfilada de gegants emmascarats, metàfora del que aspiraven a ser.