Sant Jordi confinat
Sant Jordi és una festa més enllà de les vendes, però s’han buscat maneres de minimitzar la crisi
Des de casa també es podran veure presentacions de novetats
La xarxa serà el sistema més utilitzat
Avui és Sant Jordi, un Sant Jordi marcat per la pandèmia, pel confinament, un Sant Jordi que no serà recordat pels llibres, les roses i la gent al carrer. Malgrat això, és Sant Jordi i no som un poble que es deixi sotmetre fàcilment per les circumstàncies. Influïdes per la capacitat de superació, han florit tot d’iniciatives per poder celebrar la diada, sigui com sigui.
La llista d’opcions per vendre llibres via internet s’ha anat ampliant des que van presentar Llibreries Obertes, amb una oferta de 7.300 títols i 452 llibreries de tot Catalunya on poder-los comprar. Una iniciativa de la cooperativa Som que, un cop Òmnium Cultural (que injectarà mig milió d’euros a les llibreries) va assumir la iniciativa, ha augmentat les vendes fins a gairebé assolir els 30.000 títols que es van proposar.
En principi, la falta d’unitat tendeix a restar, però en el cas del llibres podria sumar. Un tema que es planteja en comunicats com ara #santjordietstu, Desconfinem els Llibres i d’altres emesos pel Gremi d’Editors i pel Gremi de Llibreters. Precisament, el Gremi de Llibreters de Catalunya proposa #senseparadesperosenseparar, en què les llibreries agremiades ofereixen títols a través dels seus webs. Com passa amb altres crides, com ara la iniciada per l’editorial Comanegra (a la qual s’han sumat deu editorials), #AdoptaUnaLlibreria, que aposta per l’enviament de llibres a casa, complint amb totes les prevencions sanitàries, naturalment.
El grup d’editorials de Llegir en Català proposen #ObrimFinestres, aliats amb el portal Libelista (ja en actiu molt abans de la pandèmia), i demanen la compra de llibres. I, pel que fa a la venda en línia, a més d’aquests casos citats, hi ha Fnac i la totpoderosa Amazon. Només una pinzellada negativa. Segons una enquesta de TV3 i Catalunya Ràdio, més del 60% dels catalans no comprarà ni llibre ni rosa i, dels que tenen la intenció de fer-ho, més del 50% comprarà a través d’Amazon...
Activitats variades
Com que no tot són les vendes, que també hi ha la festa, repassem algunes de les iniciatives proposades des de diferents sectors. N’hi ha que demanen participació ciutadana i altres ofereixen poder veure o fins i tot interaccionar amb molts autors.
El govern de la Generalitat presenta diferents propostes per gaudir de la diada de manera virtual, com ara amb l’activitat de lectura Lletres Lliures. El president Quim Torra obrirà la participació institucional amb una lectura que enregistrarà en vídeo amb textos de Josep Carner i Simona Gay. També ofereixen una visita, guiada i virtual, al Palau de la Generalitat i als dracs de Barcelona i, entre moltes altres activitats, el Departament de Salut convida els ciutadans a escriure relats d’agraïment dedicats al personal sanitari que lluita contra “el drac del coronavirus”.
La proposta popular #llibresalaire vol que avui, entre les dotze del migdia i les sis de la tarda, tothom que ho vulgui surti a les finestres, els terrats, els patis o els balcons, sense trencar el confinament, i llegeixi en veu alta un fragment d’un llibre o un poema i, al final, aplaudeixi i cridi el nom de la seva llibreria de referència.
Per als més petits, un gran actiu cultural de la cita, hi ha el compte de Twitter que ha creat Pat Vila Armangué, @SantJordiaCasa. L’objectiu és que els més menuts no interrompin la tradició de la celebració de la diada de Sant Jordi a la vegada que se’ls transmet el valor de la solidaritat. Amb el lema Aquest Sant Jordi matarem el pitjor drac, es tracta de muntar una parada de llibres a casa, en un racó especial i amb contes de la biblioteca infantil de la família. L’objectiu és que cada parada casolana estigui decorada i pintada pels nens i nenes, i amb garlandes, senyeres, roses de paper... I enviar les fotos.
Sant Jordi: llibres en xarxa omplirà les xarxes socials de Barcelona Ciutat de la Literatura, Biblioteques de Barcelona i Barcelona Cultura de recomanacions literàries en la veu d’autors i bibliotecaris.
I les editorials, de manera individual o per grups, no faltaran a la cita amb l’aportació de vídeos de presentació dels autors i d’entrevistes en directe, en la majoria de casos via Instagram. Per exemple, Tigre de Paper ha preparat una marató de presentacions de llibres plens de propostes radicals. Moltes editorials faran les seves presentacions, firmes i vermuts virtuals, com ara Angle Editorial, Grup Enciclopèdia, Ara Llibres, Edicions de 1984, Edebé...
Els gran grups, com sempre, seran els que acumulin més nòmina d’autors. Penguin Random House ofereix una gran festa en directe amb més de 80 autors, a més de periodistes culturals, a l’espai virtual Casa Tomada, que durarà de dos quarts de deu del matí a les deu de la nit, amb dues programacions en paral·lel, als Instagram @Megustaleer i @Magradallegir.
En la mateixa línia, Grup62 i Planeta, de les onze del matí a dos quarts de nou del vespre, han preparat 60 activitats amb més de 70 autors per mantenir ben viu el dia més important per als amants de la lectura, amb presentacions en directe i dedicatòries de llibres. Des de l’Instagram de Grup62, la periodista Anna Guitart parlarà en directe amb onze autors que presentaran les seves novetats.