Barcelona, capital del Blues durant 12 dies
El Festival de Blues arriba aquest juliol a la seva 18 edició i manté el calendari previst abans de la crisi de la Covid-19, amb un programa protagonitzat per bandes locals punteres de l’escena
Dani Nel·lo & Barcelona Big Blues Band i Lluís Coloma Trio, Chino & The Big Bet, Big Dani Pérez, David Giorcelli i A Ciegas són alguns dels caps de cartell
El 18è Festival de Blues de Barcelona es farà –tal com estava previst– de l’1 al 12 de juliol, amb dotze concerts protagonitzats aquest any íntegrament per bandes punteres de l’escena barcelonina. Dani Nel·lo & Barcelona Big Blues Band i Lluís Coloma Trio són alguns dels caps del cartell que l’organització ha avançat aquest dilluns.
La cita anual de la capital catalana amb el blues podrà celebrar aquest any la seva majoria d’edat després de “reinventar-se” per superar tots els obstacles que la pandèmia de Covid-19 li ha plantejat els últims mesos. O gairebé tots, perquè per complir amb totes les mesures de seguretat de seguretat marcades per les autoritats sanitàries ha calgut introduir alguns canvis respecte les anteriors edicions.
El festival es manté, ara més que mai, sota el lema Nou Barris, l’ànima del blues a Barcelona, i conserva el calendari previst inicialment i el seu escenari habitual. Així, el pati de la Seu del Districte tornarà a ser la capital del gènere, tot i que aquesta vegada l’aforament estarà limitat a 200 persones i per entrar-hi caldrà portar mascareta i passar un control de temperatura.
Un altre canvi respecte a les edicions anteriors és que per primera vegada el festival ha hagut d’aparcar el seu caràcter gratuït i hi haurà venda anticipada d’entrades. I és que per motius sanitaris no es pot obrir l’espai gratuïtament al públic per evitar aglomeracions i tampoc no es pot vendre a taquilla. Els concerts, però, tindran un preu “simbòlic” de 5 euros i les entrades anticipades permetran garantir el control numerat del públic assistent i també ajudar al finançament del festival, que aquest any no podrà tindrà els ingressos que obtenia en les edicions precisament per les limitacions d’aforament imposades pels protocols sanitaris.
L’associació Capibola Blues, que organitza el festival des del 2003, subratlla que els diners de les entrades ajudaran a “insuflar una alenada d’aire a un sector tant afectat” com el de la música en viu, tant pel que fa als artistes com els tècnics.
Més enllà d’aquestes novetats provocades per les circumstàncies, els organitzadors destaquen que el festival arriba a la seva divuitena edició “sense perdre ni un gram del seu esperit fundacional: oferir a la ciutat la millor escena musical del gènere blues i apostar pel talent local.”
12 dies, 12 concerts
El programa d’aquest any el formen dotze actuacions, una per cada dia del festival (de les vuit del vespre a les deu de la nit), totes de músics barcelonins punters de l’escena blues.
Divendres passat l’organització ja va avançar que l’arrencada serà el dimecres 1 de juliol a càrrec de Big Dani Four. L’endemà serà el torn del blues d’arrel de Tina & Joe & Joan Pau Cumellas (2 de juliol); el divendres 3 de juliol l’escenari vibrarà amb la potència arrasadora de Jonathan Herrero i Enric Gómez, amb el seu projecte musical A Ciegas; el virtousisme de Chino Swingslide i la seva banda The Big Beat + Sax Attack seran els protagonistes del dissabte 4 de juliol, i Sweet Marta and The Blues Shakers tancaran el diumenge 5 de juliol la primera setmana del festival.
Aquest dilluns el festival ha confirmat la presència per a la segona part del festival de la Barcelona Big Blues Band & Dani Nel·lo, amb el contrabaixista Ivan Kovacevic al capdavant; el boogie woogie frenètic de Lluís Coloma Trio; The Flat Pack i el seu blues renovat i la Wax & Boogie Rhythm Combo, la formació liderada per Ster Wax i David Giorcelli David Giorcelli, que s’ha convertit en un dels millors i més valorats formats del panorama del blues, del rhythm and blues i del boogie woogie.
Projecte social a Togo
El Festival de Blues enceta aquest any un projecte de cooperació musical a Lomé, Togo.
El blues va néixer als Estats Units de la mà dels descendents dels africans que van ser arrencats de la seva terra per a ser explotats a les grans explotacions agrícoles americanes. I els organitzadors del festival s’han proposat retornar a les arrels i establir un vincle directe de col·laboració amb l’escena musical de Lomé per tal de poder contribuir a què els músics locals puguin desenvolupar el seu talent al seu país d’origen sense haver-se de veure obligats a emigrar a la recerca d’oportunitats.
Aquest febrer l’associació Capibola Blues va viatjar a l’Àfrica Occidental amb un dels impulsors del projecte, l’artista togolès afincat a Barcelona, Kodjo Senyo, per iniciar un primer contacte amb les xarxes musicals de la zona i explorar les primeres passes a fer.
Willy, impulsor del projecte i un dels responsables de l’Associació Capibola Blues, explica que “això és només el principi”, “una presa de contacte”. “Escoltarem l’opinió dels músics de la ciutat i tindrem molt en compte les necessitats que ens exposin per tal de poder establir de quina manera pot ser més útil la nostra col·laboració”, assegura.