Del Mediterrani al Carib
El músic valencià Pau Vidal, Tarquim, publica el seu segon disc, ‘A Cuba’, gravat amb el pianista Iván ‘Melón’ Lewis i el contrabaixista Reinier Elizarde, ‘Negrón’
Potser per haver començat en el món de la música com a flautista de la banda del seu barri, a la ciutat de València (“És la meva base i n’estic superorgullós: les bandes de música valencianes són tot un fenomen, una gran escola i un espai de socialització”) Pau Vidal, conegut artísticament com Tarquim , és un apassionat de les músiques populars. Aquest flautista, saxofonista i compositor ho va demostrar en el seu primer disc, Mar endins (Taller de Músics, 2016), resultat del seu treball de final de carrera a l’Esmuc, on va aprofundir en les seves pròpies arrels sonores, mediterrànies i valencianes, i ara, amb la mateixa mentalitat, simplement canvia de mar i se’n va al Carib, en un segon disc titulat simplement A Cuba, que Say It Loud Records publicarà en CD, vinil i digital divendres vinent.
A Cuba, que inclou set composicions pròpies emmarcades entre una Descarga Tarquim d’obertura i una petita Outro final, es va gravar l’agost del 2019, amb tots els músics tocant junts als estudis Ground de Cornellà del Terri (Pla de l’Estany), que dirigeix Jaume Figueres, també tècnic de directe de Tarquim . El disc va néixer després d’una estada de nou mesos que Vidal va fer a Cuba, on va anar “una mica a l’aventura” per entrar en contacte directe amb els músics de l’illa i amb “la font de coneixement brutal que és la música afrocubana”. “El disc és una espècie d’agraïment a tots aquells músics que van ser els meus mestres i van compartir amb mi la seva experiència i les seves vivències, fins i tot més enllà de la música”, explica Tarquim, que ha aconseguit reclutar per A Cuba músics cubans de primer nivell, establerts a l’Estat espanyol, com ara el pianista Iván Melón Lewis –nominat a diversos premis Grammy i impulsor del projecte The Cuban Swing Express– i el contrabaixista Reinier Elizarde Negrón, que ha tocat amb Paquito D’Rivera o Chucho Valdés. La participació cubana en el disc es completa amb la cantant Yadira Ferrer, el guitarrista i corista Diego L. Coppinger i el trompetista Carlos Sarduy. En aquest disc compost, arranjat i produït per Tarquim també toquen els percussionistes Ori Martínez, Andi Rodríguez i Climent Campà i, en un dels temes, Negrón tiene swing, els saxofonistes Genís Bou, Lluc Casares i Pere Miró, components de The Gramophone Allstars Big Band, formació amb la qual també toca Vidal. Com a avançament del disc, a finals de juny es va estrenar el videoclip de la cançó Son para los muertos , un dels temes cantats del disc, la lletra del qual apareix reproduïda, manuscrita per Vidal, a la portada de l’edició en vinil del disc –la portada del CD és diferent–, un treball gràfic de Pau Orts i Àlex Bellón.
Les composicions de Tarquim tenen la virtut d’aportar sang nova a l’immens llegat musical cubà, sent al mateix temps molt respectuoses amb les seves essències. “En aquest disc no tenia la necessitat d’invocació que hi havia darrere de Mar endins, un projecte més racional. D’una manera molt natural, alguns temes d’A Cuba van sortir més canònics i altres no tant. De fet, la meva prioritat era intentar captar la frescor dels músics tocant junts a l’estudi, sobretot tenint en compte que no ho havien fet mai junts abans”, explica Tarquim, que tornarà a reunir bona part dels implicats, entre ells Negrón, per al concert de presentació del disc que tindrà lloc el dissabte 26 de setembre al parc Güell (18.30 h), dins la programació de Mercè Música, amb les entrades ja exhaurides. En aquest cas, però, el pianista no podrà ser Iván Melón Lewis, sinó un altre músic encara per confirmar.
Com la gran majoria dels músics professionals, Pau Vidal diversifica la seva activitat en diferents fronts: és professor de Taller de Músics Escola Superior d’Estudis Musicals (ESEM) i, a més de The Gramophone Allstars Big Band, també forma part d’una altra big band, Smack Big Dab, però no tot són formacions multitudinàries en el seu historial: el 8 d’octubre actuarà en el festival barceloní Perifèria Beat amb el seu projecte Tarquim Beatmaking, només en companyia de màquines.
Pau Vidal, que també ha compost música per a Enrique Bunbury, ha creat la banda sonora de La mort de Guillem, la pel·lícula de Carlos Marqués-Marcet sobre l’assassinat del jove antifeixista valencià Guillem Agulló, el 1993. “El director buscava una sonoritat mediterrània i havia escoltat el meu primer disc. Per a mi ha estat un gran honor poder participar en aquest projecte, perquè la història d’en Guillem ha estat molt important per a la gent de la meva generació al País Valencià”, diu Vidal, que ha col·laborat en aquest treball amb el multiinstrumentista valencià Efrén López. La mort de Guillem s’estrenarà simultàniament el 2 d’octubre a les televisions públiques de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears.