crítica de teatre / alopexidin

«Chiquititanol titasulfúric»

Seguint unes hipotètiques convencions d'una encara més hipotètica formulació químico-teatral, si dins un recipient, posem-hi una sala de teatre qualsevol –en aquest cas La Planeta–, hi aboquem tres parts d'insubstancialitat, una d'humor, mitja de diàlegs picats, àgils, i una altra mitja de surrealisme, i ho decantem, el resultat final és Alopexidin, una comèdia que du la marca inequívoca de 4Produccions, comandada per Xavier Pujolràs, autor del text. L'actor i director de la Cellera repeteix la fórmula que ja havia posat en pràctica en les dues produccions anteriors, L'última habitació i El despatx. Els diàlegs, en què generalment es ventilen absolutes necieses, només tenen la funció d'imprimir ritme a la peça; és per això que abunden les repeticions, les rèpliques telegràfiques i, tot plegat, a una velocitat de vertigen, aconseguint un cert efecte còmic. Tot això exigeix un esforç remarcable als intèrprets, que aprofiten de manera intel·ligent l'alt grau de complicitat fruit de la coneixença mútua per posar en pràctica aquest recurs. El text és feble, prim com el paper de fumar, intranscendent, amb un únic objectiu declarat: provocar la hilaritat del públic. En ocasions, poques, ho aconsegueix, però la fórmula comença a mostrar símptomes d'esgotament. També es repeteix muntatge rere muntatge –des de The backroom– una certa tipologia de personatges, que recauen en els mateixos actors, algun dels quals, cal dir-ho, encara són molt efectius.

La història és simple: un grup de treballadors d'un laboratori es conxorxen per fer la vida impossible a un nou company, que sospiten que ha estat contractat pels seus caps per espiar-los. A això hi hem d'afegir un brusc gir argumental final, per tenir el retrat complet. Pel mig, un desubicat i efectista play-back de Chiquitita (Abba), una conversa inintel·ligible en terminologia química, un lleu incident de tràfic allargassat fins a l'infinit i un joc pueril, de pati de col·legi, amb el nom del nou empleat, Dieter, que s'hauria de pronunciar com ditæ i que els seus companys transformen en Tita. L'escenografia, obra de Lluc Castells, i la seva construcció, de David Faüchs i Fanny Espinet, és el més elaborat de la peça. La reflexió que hom fa, però, és que podia haver estat un bon moment per tal que 4Produccions, en comptes d'invertir en escenografia, invertís en la recerca i pagament de drets d'autor d'un text una mica més sòlid per tal de posar-lo en escena, tal com van fer amb The backroom, d'Adrian Pagan, que és fins ara el muntatge que més bé els ha funcionat. Deia Xavier Pujolràs que creia que aquest era el seu text «més rodó». Discrepo. Només és el més tancat, això segur, perquè té un final clar.

Autor i director: Xavier Pujolràs Interpretació: Gerard Ausellé, Xevi Ausellé, Carles Cors, Jordi Garangou, Jordi Puig i Xavier Pujolràs Lloc i dia: Sala La Planeta, 5 de novembre del 2009


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
MÚSICA

El 25è Mercadisc guixolenc, fira de col·leccionistes musicals, diumenge

SANT FELIU DE GUÍXOLS

El museu que recupera l’art de la censura soviètica

Nukus (Uzbekistan)
CRÒNICA

Amors còsmics a Tàrrega, de nou

COMUNICACIÓ

Un nou concurs musical i el retorn dels Òscars, entre les novetats del 3Cat

SANT JOAN DESPÍ

El Truffaut estrena temporada amb un cicle d'Alfred Hitchcock

GIRONA
MÚSICA

Cancel·len el festival Reggus d’aquest cap de setmana per la pluja

REUS
Cultura

Identificada una punta de llança de fa més de 50.000 anys a l’Abric Romaní de Capellades

Capellades

L’Ajuntament rep en cessió ‘Retrat de Miquel Oliva Vilar’, de Ricard Guinó

GIRONA
Jordi Savall
Músic

“La música és el camí més curt per dialogar amb altres cultures”

Bellaterra