cultura

Amor i conflicte

L'escriptora japonesa Mitsuyo Kakuta presenta al Saló del Manga la seva darrera novel·la, amb la dona com a principal protagonista

“Les dones joves japoneses que volen un canvi no tenen encara cap referent on emmirallar-se”

Nascuda a la ciutat de Yokohama (Japó, 1967), l'escriptora Mitsuyo Kakuta és un fenomen al seu país. De la novel·la La cigarra del octavo día (Galaxia Gutenberg) del 2007, en va arribar a vendre més d'un miller d'exemplars i se'n va fer una sèrie de televisió i una pel·lícula. En total ha publicat 50 obres, entre novel·les, llibres de contes i assajos. Mitsuyo Kakuta ha viatjat a Catalunya convidada al Saló del Manga gràcies a la col·laboració de la Fundació Japó. La seva presència s'inscriu en el fet que el Saló es dedica aquesta edició a la literatura japonesa amb la presència, a més de Mitsuyo Kakuta, de la novel·lista Banana Yoshito. Kakuta participarà aquesta tarda en un col·loqui al recinte del Saló.

El seu darrer llibre publicat a l'Estat espanyol és Ella en la otra orilla (Galaxia Gutenberg), que cronològicament és anterior a La cigarra del octavo día. A Ella en la otra orilla, Kakuta tracta un aspecte molt constant en la seva obra: el conflicte de la dona en la societat japonesa. Les protagonistes són Sayoko, una mestressa de casa de 35 anys amb un fill de tres. La dona comença a treballar amb una universitària de la seva edat, de vida independent i liberal que té muntat un negoci: aquest nus argumental es fonamenta en una polèmica que va esclatar al seu país. “Fa cinquanta anys al Japó la dona es dedicava bàsicament a tenir cura dels fills. Des de fa trenta anys la presència de la dona en la vida laboral és molt més activa i es va plantejar la polèmica entre les mares que defensaven el dret de treballar i les que deien que les mares han de dedicar-se exclusivament als fills.” L'autora comprèn les dues postures i el que li interessa és el conflicte i el debat que genera. “Al llarg de molts anys, la població femenina no ha tingut cap dret dins la societat japonesa; els homes tenien tot el poder i el problema que ara es planteja és que les dones no tenen referents de models de dones del passat, perquè aleshores no es rebel·laven.”

L'obra de Kakuta es caracteritza per enfrontar els personatges, no només amb la societat, sinó també entre ells mateixos i amb el seu passat, que sovint amaga un conflicte no resolt. Les dones apareixen pressionades i l'home no en surt massa ben parat. “Crec que l'èxit de les meves novel·les és a causa del fet que plantejo moltes qüestions negatives i problemàtiques; aleshores el lector descobreix que no està sol en les seves preocupacions. Que allò que resultava un gran problema no és un fet aïllat, que hi ha molta més gent que, com el lector, també pateix, i això el reconforta i l'ajuda a treure ferro a la seva problemàtica.”

A més d'un públic adult, Kakuta també s'adreça en altres obres a un sector jove amb històries d'amor que també tenen la seva part de conflicte. “A vegades he tingut trobades amb universitaris que em diuen que se senten identificat amb les històries.” Kakuta, que practica boxa (només com a entrenament) ja havia viatjat a Catalunya fa anys. Volia visitar la Costa Brava i va anar a parar a Cadaqués. Casualment va descobrir Dalí, i des d'aleshores no ha deixat d'interessar-li.

Part del seu èxit també és per l'èxit de l'adaptació televisiva de La cigarra... “Em va fer descobrir el poder dels mitjans. Va créixer el nombre dels meus lectors.” No tanta sort va tenir amb l'adaptació al manga de la seva novel·la. No obstant això, es declara seguidora de la dibuixant Yomiko Oshima i sol ser convidada com a jurat de concursos de manga.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.