el zoo de youtube
M.J. jordan
Quin pintallavis em compro?
Consells gratuïts, d'amiga a amiga i a través de la xarxa, s'han convertit en una font de negoci
Dormir amb els cabells enrotllats en trossets de roba per aconseguir arrissar-lo és una tècnica antiga, que fins i tot hem vist en els films del neorealisme italià, però les noves generacions no ho saben. L'exconcursant d'OT Gisela Lladó la recupera i modernitza (ho fa amb mitjons de colors) al seu canal de Youtube i ja passa de les 20.000 visites. La cantant va obrir el seu vlog l'any passat per compartir amb les seves seguidores “trucs que he après al llarg del temps” i no li va malament. S'ha apuntat a satisfer la necessitat creixent de trobar a internet consells gratuïts per vestir-se adequadament per anar a un casament, per maquillar-se una nit de festa o per triar el texà més de moda cada temporada.
En aquests moments ja hi ha un bon grapat de prescriptores que han professionalitzat amb èxit la tasca de conselleres on line. N'hi ha que ja arriben famoses, com Gisela i María Esteve (filla de Marisol), però internet també crea les seves celebrities. És el cas d'una de les pioneres, Aida Domènech (Dulceida), una noia normal de Badalona que es va fer famosa de manera gairebé immediata amb el seu blog escrit el 2008. Ha triomfat en altres plataformes com Instagram (on les it girls pengen fotos amb els seus estilismes diaris) i ha fet el salt al món de Youtube per convertir-se'n en una de les reines. La seva naturalitat i proximitat fan que les noies la sentin com una amiga i segueixin emocionades les seves històries, que van més enllà de la moda: combina secrets de llit i consells pràctics amb el relat de la seva accelerada vida plena d'estímuls. Parla a la càmera de tu a tu i hi connecta. La seva declaració de bisexualitat i el seu posterior casament amb Alba Paul van inundar les xarxes i es van convertir en notícia.
També va ser trending topic la preparació del casament d'una altra youtuber, Marta Riumbau, experta en moda i decoració amb 490.000 subscriptors, que treu rendiment a l'èxit amb una marca de roba pròpia. Dulceida ja té el seu festival on ven la roba que vesteix, condueix un talent show televisiu i ha publicat un llibre de fotografies seves que ha firmat en l'últim Sant Jordi davant llargues cues de fans. Malgrat que la fama els arriba digitalment, poques es resisteixen al paper i al moment de fama catòdica.
Però l'èxit i el benefici econòmic no sempre és immediat. S'ha de connectar molt bé amb l'audiència i generar un volum enorme de vídeos per poder viure de les reproduccions. Moltes de les youtubers del sector van començar en això per pura passió i sense ànim de lucre. No totes vénen del món de la moda. La reconeguda Sylvia Salas (el seu canal, Dare to DIY, ensenya a crear i customitzar peces) era periodista, Arantxa Cañadas (Night non stop), biòloga, i Miriam Llantada (Secrets&colors), psicòloga. En adonar-se que l'aposta funcionava, s'hi van dedicar intensament com si fos una feina, i en augmentar les visualitzacions també sorgien maneres de fer rendible l'aventura. La més popular, la de treballar amb marques de roba i maquillatge interessades a ser promocionades per un prescriptor important (que, encara que a vegades es confongui, no és el mateix que ser periodista!) es pot convertir per a la marca en una genial estratègia de màrqueting. Diuen que un tutorial ben fet pot influir un 90% en la compra del producte.
La pregunta és obvia: la gallina dels ous d'or pot fer perdre credibilitat a les prescriptores? Elles diuen que no perquè mai no signen contractes amb firmes que no s'adaptin al seu estil. “No ho accepto si no encaixa amb mi o no em permeten fer-ho a la meva manera”, diu Patry Jordán, una estrella de l'univers Youtube de la bellesa. A banda de ser fidels a elles mateixes, també resulta imprescindible implicar-se en el que fan, ser divertides, escoltar l'audiència i mostrar complicitat amb el seu públic en el llenguatge, els gestos i les expressions. “Cada dia que puges un vídeo és com un examen”, apunta Jordán, conscient de la responsabilitat de ser influencer. El futur no les espanta malgrat la rapidesa amb què canvia tot en el món de les noves tecnologies. Evolucionaran amb la seva clientela o buscaran noves fórmules. Ja han demostrat que esperit empresarial no els en falta.