festival de fotografia
El festival de fotografia de Torroella es torna ambiciós
Mirades, que se celebrarà de l' 1 al 24 d'abril, amplia la programació a una vintena d'exposicions
La cinquena edició s'estén a altres poblacions com ara la Bisbal i Ullà
La cinquena edició de Mirades , el Festival de Fotografia de Torroella de Montgrí, se celebrarà de l'1 al 24 d'abril amb més d'una vintena d'exposicions programades, activitats paral·leles i una voluntat decidida de convertir la fotografia en un reclam d'art, comunicació i cultura. Organitzat per l'activa associació Amics de la Fotografia, fundada l'any 1999, el festival ha crescut en aquestes cinc edicions tant en nombre de participants com en implicació territorial, fins al punt que aquest any s'ha ampliat l'espai d'exposició a altres poblacions properes a Torroella, com ara la Bisbal i Ullà. És una prova més de l'ambició d'aquesta mostra de convocatòria bianual que, des de la modèstia, ha sabut fer-se un lloc en el calendari de les grans cites fotogràfiques de les comarques de Girona i guanyar adhesions en cada nova edició.
De fet, el nombre d'exposicions programades, 25 en total, s'ha hagut d'ampliar per “la gran quantitat de propostes rebudes i la seva qualitat”, segons assegura Vicenç Rovira, president dels Amics de la Fotografia de Torroella, que recorda que els treballs que s'exhibeixen han estat seleccionats per un jurat totalment independent de l'associació organitzadora. A banda de les propostes escollides, hi haurà xerrades, projeccions de pel·lícules i tallers. I dos artistes convidats: el murcià David Salcedo i la gironina Marina Calahorra, guanyadora del 14è Concurs de Joves Fotògraf(s) de les Comarques Gironines d'Inspai, que exposaran els seus treballs al Recer i el Museu de la Mediterrània. Els altres espais de la mostra són el claustre de l'antic hospital, la capella de Sant Antoni, la biblioteca Pere Blasi, la Casa Pastors, el convent dels Agustins, el Palau Solterra de la Fundació Vila Casas, l'EMD de l'Estartit, el Castell de la Bisbal i el centre cívic d'Ullà.
Entre els autors seleccionats, destaca Alejandro Londoño (Sevilla, 1984), pintor, escultor i dibuixant, a més de fotògraf, que presentarà a l'hospital el treball poètic Libertad, en què la imatge, panoràmica i apaïsada, esdevé tan imprecisa i evanescent com un record. Helena Roig (Ullà, 1988) presentarà, també a l'hospital, la sèrie So Bad, realitzada durant el seu primer viatge als Estats Units, d'on copsa, amb un punt de vista irònic, l'extravagància naïf dels paisatges suburbans. Pau Guerrero, a la capella de sant Antoni, s'endinsa en la llegenda del comte Arnau amb una reflexió sobre el paisatge, com si els llocs estiguessin impregnats del caràcter del mite. Àlex Llovet (Barcelona, 1974) troba, en canvi, un punt d'inflexió en la seva paternitat, a partir de la qual ha acabat indagant, a Faraway so close, en la seva pròpia memòria d'infància, en un exercici que transcorre en la frontera de la realitat i la ficció. Òscar Reina (Barcelona, 1976), per la seva banda, al·ludeix a 1.63 a l'índex demogràfic d'una regió rural despoblada durant les onades migratòries dels anys cinquanta i seixanta, a la qual ha tornat per buscar-hi els rastres d'una forma de vida extingida. També ha buscat una poesia en el paisatge Ulisses Salom, a través de la costa rocosa de Tarifa, Barbate i la Bretanya francesa.
En un estil més documental, Ismaël Guyé Sancho, fill de pare suís, aborda l'esclerosi múltiple, i Josep Vilallonga, l'escola de boxa Rafael Trejo de l'Havana. A Xose Casal, Miguel Castellano i Elisenda Bañón els interessa el vessant experimental de la fotografia: amb treballs de llarga exposició sobre motius aquàtics, el primer; amb una aproximació a la quotidianitat seguint els rastres abstractes de les fregades a terra, el segon, i amb la recerca de la quinta essència de la natura, la darrera. El festival Mirades d'aquest any el completen David Carbó, Rosa Matesanz, Eugeni Bel, Ramsés Rodríguez, Elena Hernández, Josep Guiolà, Dolors Gibert, Marta Turon i Jaon Soriano, Mara Haro, Marce Asmat i Isabel Cidoncha.