Cultura popular

religions

El Misteri de la Selva sedueix 700 persones

Les dues representacions del drama assumpcionista van fer que l’església de Sant Andreu Apòstol quedés petita

Les dues representacions del Misteri de la Selva d’enguany, que es van fer ahir a la tarda i abans-d’ahir a la nit, van atraure més de 700 persones, segons van indicar fonts del consistori de la localitat del Baix Camp. D’aquesta manera, l’església de Sant Andreu Apòstol va quedar petita per assistir a l’assumpció de Maria.

Des de l’Ajuntament de la Selva del Camp, ahir es va valorar l’edició actual i es va assenyalar que “aquest any, el misteri ha consolidat tots els seus papers principals, ha introduït novetats en els papers dels jueus”. A banda d’axiò, es va manifestar que “ha tornat a ser un punt de trobada dels selvatans i de gent que ha arribat des de diferents punts de les comarques tarragonines i del país” per assistir a les dues concorregudes representacions.

Una joia del teatre medieval català

Aquesta joia del teatre medieval català segueix el seu camí entre la part més espiritual i aquella versió més teatral d’alguns dels seus personatges. El cant dels cors i dels solistes es barreja amb l’actuació de Jueus i Diables en un espectacle “que sorprèn l’espectador”, van explicar ahir fonts de l’organització del Misteri de la Selva. Més d’un centenar de persones, entre actors, tècnics i altres voluntaris del municipi, prenen part en els assajos i les representacions.

“En nom de Déu sia e de Madona Sancta Maria. Ací comença la representació de l’Assumpció de Madona Sancta Maria.” Amb aquestes paraules es va iniciar abans-d’ahir la posada en escena del drama, el més antic d’Europa en llengua romànica que ha arribat sencer fins a nosaltres. Amb una decidida voluntat literària, transmet la frescor del català de la segona meitat del segle XIV i el refinament del lèxic trobadoresc.

El document recull les tradicions que envolten la festa de la Mare de Déu d’Agost, que és molt antiga arreu del continent i que és present en nombrosos textos. El tema central del misteri, l’assumpció de Maria al cel en cos i ànima, prové dels primers segles del cristianisme.

La primera notícia del misteri la va donar l’historiador selvatà mossèn Joan Pié i Faydella a finals del segle XIX. Tot i que el text es va localitzar a l’Arxiu Parroquial de la Selva, reposa a l’Arxiu Diocesà de Tarragona. L’actual patronat que desenvolupa la representació va ser impulsat per Camil Ferrater i mossèn Armand Puig. Tots dos van engrescar dues entitats locals, el grup de teatre i l’escola Cantorum, perquè el misteri passés del document a la representació el 1980. Entre les distincions rebudes, destaca el premi nacional de cultura popular a la millor iniciativa artística popular ex aequo l’any 1994.

LA DATA

1980
va tenir lloc la primera representació del Misteri de la Selva.

Un text vinculat a Tarragona

La representació de l’assumpció de Madona Santa Maria és el primer text complet d’un drama o misteri assumpcionista català, anterior al Misteri de València (fragmentari), del primer terç del segle XV, o del misteri d’Elx.

Fonts municipals van indicar que, molt probablement, la redacció del misteri ha de vincular-se a la ciutat de Tarragona, per les referències tarragonines que hi ha a les estrofes de la croada contra els musulmans, text copiat amb posterioritat.

Aquest continua amb una referència a Santa Maria del Miracle, nom de l’església medieval que hi havia a l’amfiteatre que és a tocar de l’actual platja del Miracle. Sigui com sigui, la gent de la Selva se l’ha fet seu al llarg d’aquests més de trenta anys de representacions, a través del Patronat del Misteri de la Selva, i és considerat un dels principals patrimonis culturals del poble de la comarca del Baix Camp.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.