Art

Marededeu trobada

La historiadora de l’art Francesca Español localitza una rellevant escultura gòtica d’estil llenguadocià originària de l’ermita de Valldossera, on aviat tornarà

L’antiquari que la posseeix ha decidit donar-la perquè l’obra va desaparèixer misteriosament

Tot va començar amb una foto­gra­fia de la mida d’un segell publi­cada en un recull de san­tu­a­ris mari­ans de la diòcesi de Tar­ra­gona, fet per un excur­si­o­nista, Fran­cesc Blasi Valles­pi­nosa, als anys trenta del segle pas­sat. I tot ha aca­bat de la manera més feliç per a tots: l’obra d’art que sor­tia en la minúscula imatge, una mare­de­deu gòtica d’un metre i escaig i d’un estil molt par­ti­cu­lar, que no se sabia si s’havia con­ser­vat fins als nos­tres dies, tor­narà al seu lloc d’ori­gen gràcies al pers­picaç tre­ball de recerca de la his­to­ri­a­dora de l’art Fran­cesca Español, que és qui l’ha loca­lit­zada, i de la gene­ro­si­tat de l’anti­quari Albert Palau, que és qui s’ha negat a fer negoci amb un patri­moni que ha patit vicis­si­tuds de dub­tosa hones­te­dat.

Aquesta història ha tar­dat una bona colla d’anys a resol­dre’s amb un signe posi­tiu. Com a mínim en fa vint que va sor­tir de la fos­cor, ja que va ser lla­vors que Español va escriure un arti­cle sobre la influència del taller de Rieux a les cate­drals cata­la­nes. Per taller de Rieux es coneix un equip d’artis­tes anònims del Llen­gua­doc que van pro­duir un seguit d’objec­tes amb per­so­na­li­tat pròpia. De les seves mans va aflo­rar als anys trenta del segle XIV la cape­lla funerària del bisbe de Rieux (a tocar de Muret), de la qual només han per­vis­cut una vin­tena d’escul­tu­res.

Però l’influx de l’escola de Rieux va per­sis­tir fins a finals d’aquell segle i es va expan­dir més enllà del sud de França, és a dir, que va tra­ves­sar l’altre cantó dels Piri­neus. Sobre­tot el que havia estat el seu pro­ducte estel·lar, les mare­de­deus, que tenien unes sin­gu­la­ri­tats gens freqüents. Español les deta­lla: “cabells rin­xo­lats, sense corona escul­pida a la pròpia pedra (els fidels n’hi posa­ven de postis­ses) i amb gust, o millor dit regust, pels ple­gats”, tècni­ca­ment cone­guts com plecs en cas­cada, en els ves­tits de la verge.

A Cata­lu­nya, la pet­jada d’aquest taller es troba en diver­ses obres: en una efígie de Sant Pere, ori­ginària de la Seu d’Urgell i des­lo­ca­lit­zada al museu Metro­po­li­tan de Nova York; en la mare­de­deu que hi ha al cor de la cate­dral de Bar­ce­lona, de Pere San­glada, per tant, d’un artista català que es va ins­pi­rar en el llen­guatge de Rieux; en una versió popu­lar de la mare­de­deu de la cate­dral de Nar­bona, que cus­to­dia el MNAC; i en la magnífica mare­de­deu del Patro­cini de Car­dona, aquesta amb el valor afe­git que va ser cre­ada pel taller fun­da­ci­o­nal i que tot just acaba de ser res­tau­rada.

Tirada als Encants

Però Español en va clis­sar una cin­quena, d’escul­tura, més enigmàtica però ben per­fu­mada d’aquesta estètica. Era la mare­de­deu del san­tu­ari de Vall­dos­sera, al terme muni­ci­pal de Que­rol. Aquest tem­ple havia per­tan­gut al mones­tir de San­tes Creus, a l’arxiu del qual hi ha un petit ras­tre d’infor­mació de la peça escrit per un monjo que la va enal­tir per la quan­ti­tat de mira­cles que feia. Però l’única pista visual que tenia l’entesa era la menuda foto­gra­fia que en va fer Fran­cesc Blasi abans de la Guerra Civil. I ja se sap que durant la guerra van pas­sar massa desgràcies patri­mo­ni­als per ser opti­mis­tes tot d’una.

La bona estre­lla va estar de part de l’art el dia que la his­to­ri­a­dora es va cre­uar amb la relíquia en un anti­quari bar­ce­loní que l’havia arre­ple­gada dels Encants –i que es pen­sava que era falsa–. L’espe­ci­a­lista va tar­dar un temps a encai­xar les peces (la va aju­dar una altra des­co­berta casual: en una lli­bre­ria de vell de Girona va tro­bar una postal antiga de la imatge, per bé que mal iden­ti­fi­cada) i quan va entrar a la botiga la mare­de­deu ja no hi era: l’havia com­prat un altre anti­quari, Albert Palau, que no ho tenia tan clar, que no fos autèntica.

El tre­sor sagrat estava força trans­for­mat perquè va patir els efec­tes d’un incendi, es creu que durant la guerra. No va ser cre­mada, però les altes tem­pe­ra­tu­res del foc van alte­rar la trans­lu­ci­desa del mate­rial amb què està feta: ala­bas­tre. Així i tot, Español pre­cisa que la peça no ha sofert des­per­fec­tes i que segueix lluint tots els seus trets, els més espe­ci­als, els rínxols i els plecs. “De l’època del gòtic hi ha obres de pri­mera, de segona, de ter­cera i inclús detes­ta­bles. Aquesta és excel·lent”, pre­cisa. I més evi­dent que es farà un cop hagi pas­sat per les mans dels res­tau­ra­dors del cen­tre de Vall­do­reix. És a punt d’entrar-hi, i només quan en surti es difon­dran les foto­gra­fies del seu actual aspecte.

La vete­rana experta va pre­sen­tar els resul­tats de la seva inves­ti­gació aquest dilluns en una con­ferència de l’Asso­ci­ació d’Amics de l’Art Romànic a l’Ins­ti­tut d’Estu­dis Cata­lans. I en el mateix acte, ella i el seu anti­quari còmplice van anun­ciar que la mare­de­deu recu­pe­rada es reu­nirà de nou amb els seus devots i amb tots els amants del patri­moni. Per qüesti­ons de con­ser­vació, no es recol·locarà a l’ermita de Vall­dos­sera sinó que es desarà al Museu Dio­cesà de Tar­ra­gona.

Al san­tu­ari, una cons­trucció d’època moderna que va suplan­tar l’edi­fici medi­e­val, hi ha una rèplica que se suposa que els fidels van manar crear després de la guerra. La mal­trac­tada mare­dedéu ori­gi­nal la van dei­xar aban­do­nada en un racó. I un dia el racó es va des­per­tar buit. No se sap si va ser un roba­tori pre­me­di­tat, però, en tot cas, al seu actual pro­pi­e­tari, l’anti­quari Palau, la seva estra­nya des­a­pa­rició no el feia sen­tir a gust. I ha deci­dit donar-la. Un gest impa­ga­ble per a una història rodona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia