Art

ANDREU RODRÍGUEZ

EMPRESARI I MECENES, TÉ LA MILLOR COL·LECCIÓ D’ART TECNOLÒGIC I DIGITAL D’EUROPA

“Intentem influir perquè es reconegui l’art tecnològic”

Aquest empresari, president del grup Ticnova, en el qual s’integra la cadena d’informàtica Beep, ha reunit la principal col·lecció privada d’art tecnològic, que ara s’exposa a Reus

Com i quan neix la col·lecció Beep d’art electrònic?
Neix entre l’artista Marie-France Veyrat, que és la meva esposa, jo mateix i el nostre amic Arnau Puig, crític d’art i filòsof, als voltants del 2005 amb la idea de crear un premi d’art. Com que Beep és una empresa tecnològica vam voler crear el premi especialitzat en aquesta tendència de l’art. El primer es va fer a Barcelona amb un jurat capitanejat per l’Arnau i on s’hi va sumar, entre d’altres, el teòric de l’art Fernando Castro, que ens va facilitar l’entrada a Arco l’any següent.
Què ha representat el premi Arco-Beep per al sector de l’art?
M’és difícil de dir-ho, fins i tot per modèstia. Hem posat el nostre granet de sorra, i en el gènere de l’art tecnològic la nostra contribució està començant a ser rellevant a àmbit global.
Què és l’art electrònic?
Aquesta pregunta és clau en la teorització de la nostra col·lecció. És tot el que sorgeix de la fusió d’art i tecnologia, en el seu sentit més ampli. Pretenem que la tendència sigui principalment conceptual, no basada en els mitjans tècnics que s’utilitzen, sinó en el discurs teòric que la fusió art-tecnologia ens pugui proporcionar. 
Art i tecnologia casen bé?
Naturalment que sí. Totes dues disciplines requereixen una gran recerca i creativitat, i es complementen en el sentit que ambdós conceptes ens afecten i ens condicionen, l’un des d’un punt de vista més racional i l’altre més abstracte i emotiu.
Quantes obres integren la seva col·lecció?
Més de 40 d’obres. Totes són importants, però citaré dos autors catalans: Josep Manel Berenguer i Marcel·lí Antúnez. També tenim molts autors internacionals acreditadíssims: Lozano-Hammer, Canogar, Sahiko Kodama, Antony McCall...
Quins criteris segueix per incorporar obres a la col·lecció?
Han anat variant amb el temps. Al principi, la font principal eren els premis Arco-Beep, que eren escollits per jurats professionals de primer nivell internacional. Ara seguim amb els premis, però incorporem moltes obres fruit de produir projectes innovadors d’artistes que triem entre el director de la col·lecció, Vicente Matallana –persona clau en tot el projecte que ens acompanya des del primer any d’Arco–, altres assessors, com els comissaris de l’exposició Roberta Bosco i Stefano, la meva esposa i jo mateix. Ara bé, a mesura que la col·lecció creix, quantitativament i qualitativa, ens anem esforçant a adquirir obres més monumentals i museístiques, perquè la col·lecció adquireixi més dimensió. Ara estem més per la labor de facilitar el finançament de nous grans projectes, més que per l’adquisició pura.
Ha acabat sent la col·lecció privada més important d’Europa. Com ho ha aconseguit?
Estem contents però creiem que estem al començament d’un repte molt més important. Tenim molta il·lusió per fer una col·lecció original i singular de referència global, però això requereix molt temps, dedicació i recursos. El que hem fet fins ara s’ha aconseguit a base d’amor a l’art i sobretot de molta perseverança, especialment en els duríssims anys de la crisi que quasi ens van fer defallir de seguir amb el premi anual.
Creu que està prou reconegut com a gènere artístic?
Encara som una mica pioners i trobem a faltar més teòrics, comissaris i galeries que defineixin i treballin el gènere, però des que vam començar nosaltres, fa 13 anys, ha canviat molt favorablement el coneixement i la difusió d’aquest art. A través de la fundació New Art Foundation, intentem influir perquè es reconegui l’art tecnològic. I ho fem al costat de fundacions de característiques similars, en països com Holanda i Suïssa. 
Ara presenten la col·lecció al Museu de Reus, la ciutat bressol de Beep. Pensen presentar-la a altres ciutats?
L’exposició a Reus és una ocasió única, perquè mai havíem presentat totes les obres en un mateix espai, encara que no es puguin veure totes en una sola visita, ja que hi ha rotacions. Ens entusiasma que la gent pugui sentir-se partícip d’una col·lecció singular que s’ha creat a la nostra ciutat. En el futur ens encantaria poder portar la col·lecció a Barcelona i a altres ciutats. Les nostres obres no paren de viatjar per museus importants i exposicions del món, però fins ara sempre han sigut obres individuals o petits grups.
Com comença la vocació per l’art d’un empresari del sector de la informàtica?
Per matrimoni amb una artista, és a dir, per amor. I una mica per tradició familiar, ja que en el meu entorn familiar ja hi havia força sensibilitat per l’art. Jo soc un empresari del món tecnològic força atípic ja que soc economista i no soc tècnic, tot i que a l’empresa hi ha tècnics d’alt nivell.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

MÚSICA

El Recòndit tanca la quarta edició amb rècord de públic

GIRONA
música

Superchunk actuarà a Sant Feliu de Guíxols

sant feliu de guíxols
CRÒNICA

Des de l’aniversari de Rufus Wainwright

ABUSOS AL CINE I AL TEATRE

El Servei d’atenció als abusos en el sector artístic ha atès 21 consultes en dos anys

BARCELONA
equipaments

Carles García Hermosilla, nou director del Museu d’Història de Barcelona

barcelona
cultura

El Museu d’Història de la Joguina reobre amb més objectes exposats

sant feliu de guíxols
Cultura

Mor Julia Uceda Valiente, professora, escriptora i poetessa andalusa

Cultura

Troben víctimes de la pesta negra del segle XIV a la Catalunya central

Santa Maria de Besora
Sergi Clavell
President del Gremi d’Antiquaris de Catalunya

"El sistema espanyol d'exportacions d'obres d'art és una barbaritat"

Barcelona