Circ

Cultura

El ‘segell’ del circ

El Festival Internacional del Circ Elefant d’Or de Girona debuta a la Devesa coincidint amb els 250 anys de l’arribada del circ a la península

A Girona, s’estalvien patir per la tramuntana i milloren molt les comunicacions

Des del 9 de febrer, han començat a circular les 260.000 unitats de segell amb la llegenda “Girona, Circus World Capital”. No és un exercici fàcil. Els de Circus Art Foundation (que és la impulsora del Festival Internacional del Circ Elefant d’Or) van iniciar els tràmits el març del 2016. El segell servirà per celebrar els 250 anys de l’arribada del circ a la península. Thomas Price va muntar una pista circular amb grada al voltant per a una actuació amb cavalls a Madrid el 1768, el mateix any que ho va fer a Londres l’acròbata a cavall Philip Astley. En tota la història, aquest és el catorzè segell de circ a l’Estat espanyol, i el desè en què hi apareix Girona. Girona, doncs, arrenca amb un segell que la catapulta a l’elit dels festivals de circ mundials.

El Festival Internacional del Circ Elefant d’Or de Girona es farà del 22 al 26 de febrer a la Devesa. Al circ, d’unes 2.200 localitats, hi actuaran 88 artistes de 18 països. Ahir confirmaven l’últim visat (un dels problemes més incontrolables de l’organització de l’Elefant d’Or). I ja podien garantir que vestuari i elements per fer les atraccions ja eren a Girona o pel camí (només falta un camió que va directament de Moscou a Girona). Vol ser un festival que “crea tendència”, afirma el seu director, Genís Matabosch, perquè només presenta aquells números de circ que no s’han vist mai a Europa. En aquesta ocasió, fins i tot, seran alguns números que es veuran per primera vegada al món. I és que Matabosch va demanar als directors de circs d’estat que es guardessin les novetats per a Girona. I així ha estat. És tendència perquè bona part dels números que es veuen per primer cop a Europa després els contracten els festivals i circs de referència. Hi ha alguns artistes europeus tot i que els han practicat fora del continent. Els artistes venen a competir per aconseguir les millors distincions. Per això, és imprescindible la màxima professionalització per evitar accidents i riscos.

Del mig milió d’euros de pressupost, més de 100.000 són per a bitllets d’avió. Baten rècord de participants (88 artistes) i de procedència (18 països). El gruix del pressupost s’assumeix amb les entrades. L’Ajuntament de Girona n’hi inverteix 65.000, mentre que en donen 30.000 cadascun el Patronat de Turisme Costa Brava i la Diputació de Girona, Això permet que els preus de les entrades siguin molt ajustats (“les més barates de Montecarlo són quasi com les nostres més cares”, compara Matabosch). El circ garanteix que aquest mes de febrer els hotels ja estiguin al 95% d’ocupació.

Ahir també es van presentar les activitats paral·leles. Destaca, precisament, la que es dedica a la filatèlia del circ. I és que Circus Art Foundation té una notable col·lecció. S’exposarà a la seu de Correus de Girona. Ahir era obligat, a Barcelona, parlar de les raons del canvi de seu. Tot i el daltabaix burocràtic, és un alleujament que no bufi la tramuntana. Si el vent superava els 90 km per hora es veien obligats a anul·lar la funció. A Figueres va passar, però sempre durant assaigs o mentre muntaven la carpa. No hi ha cap data en què el vent a Girona hagi superat els 70 km per hora, i encara molt puntualment. Per una altra banda, el canvi de seu beneficia en mobilitat, perquè l’estació del TAV és a 8 minuts a peu. I hi ha moltes més combinacions de tren. Hi ha espectadors russos que vindran en avió directamenta l’aeroport de Girona.

Matabosch celebra que el circ sigui un espai de concòrdia de cultures: un exemple ben gràfic serà la desfilada de l’espectacle Blau i vermell (i possiblement Or, si n’hi ha que passin a la final), en què coincidiran artistes (i banderes) de Corea del Nord i els Estats Units. I els animals? No hi ha números en què apareguin animals en aquesta edició, però l’Ajuntament ja està plantejant reformular la normativa actual per poder regular la seva aparició (no prohibir-los directament) tant al circ com en altres àmbits d’oci.

LA XIFRA

24.000
entrades
s’han venut ja de les 30.884 que es posen a la venda per a les 14 sessions programades.

A mitjà termini, s’espera superar els 40.000 tiquets

L’equip organitzador del Festival Internacional del Circ Elefant d’Or s’ha tornat a il·lusionar. Després de l’enfrontament polític amb Figueres (on es van fer les sis primeres edicions), ara Genís Matabosch confia que Girona sigui la ciutat definitiva del festival. Tant és així que s’atreveix a aventurar que, a mitjà termini, el festival (el segon més important d’aquestes característiques a Europa, després del de Montecarlo) pugui ser el festival amb més espectadors del món. El sostre són actualment els 40.000 espectadors de Montecarlo, on hi dediquen dos caps de setmana.

I el Museu del Circ Europeu? No està d’acord a afirmar que la sortida de Figueres sigui motivada per la negació de l’Ajuntament a donar-hi suport. De moment, a Girona es planteja un ritme més pausat. Comprova que, vista la dificultat financera de les institucions públiques, cal preveure que el futur d’aquest museu vindrà de les empreses privades, que encara esperen una afavoridora llei del mecenatge.

A Girona, on es va arribar a 20.000 espectadors en la quarta edició del Circ de Nadal, hi ha molt bona sintonia. La ciutat pensa en la cultura com una eina per enriquir la comunitat (“fer-la amb més capacitat crítica”, deia l’alcaldessa, Marta Madrenas) i també com a motor econòmic. De moment, celebra l’empenta dels tècnics de Girona. “Encara no he trobat cap persona que no em respongui un correu el dia següent”, diu satisfet.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.