Música
JAUME CORTADELLAS
DIRECTOR DEL CONSERVATORI PROFESSIONAL DE MÚSICA DE BADALONA
“La música és comunicació directa i connexió entre persones”
Badalona aposta pel vessant social de la música apropant-la a l’hospital de Can Ruti per explorar els seus usos terapèutics i com a eina de cohesió en una escola i un institut
A més de l’ensenyament professional de la música, impulsen el seu vessant social. Per què?
El Patronat de la Música de Badalona, que aplega l’Escola de Música, el Conservatori Professional de Música i l’Escola de Musica Moderna, ja inclou en els seus estatuts fundacionals, que daten dels anys 80, el compromís amb la difusió de la música i amb l’educació. A través de la xarxa de les escoles públiques de Badalona tenim programes, com ara el de corals escolars i el de concerts educatius. Aquest any hem volgut anar més enllà i hem encetat dos projectes socials nous, un de primària i un altre de secundària.
La idea és portar la música a centres d’alta diversitat?
En el cas de primària hem encetat un programa pilot a l’escola Josep Boada, un centre amb molts estudiants nouvinguts on n’hi ha alguns que encara no parlen català ni castellà.
Buscaven aquest perfil d’escola?
Sí, a més volíem un centre amb una direcció que s’impliqués i així ha estat. El projecte consisteix a fer que nens i nenes de quart de primària accedeixin a tocar un instrument, en aquest cas el violí i la viola. Nosaltres els fem un programa formatiu adaptat a alumnes que no tenen coneixement de llenguatge musical. Hem comprat els instrument necessaris per poder fer les classes i l’escola s’ocupa de guardar-los i els cuiden molt bé.
El violí i la viola ‘a priori’ no semblen instruments fàcils. Per què s’han triat?
Tots els instruments són complicats a l’inici però els infants estan treballant bé, el repte és començar sense formació prèvia en llenguatge musical però tenen molta intuïció i s’han adaptat ràpidament.
La música és el llenguatge comú del projecte?
Sí, la música és comunicació directa, connecta les persones a través de la intuïció. És ideal per fer-la servir com a eina de cohesió, d’integració, d’arrelament i de comunicació. Més enllà dels resultats artístics, en tres mesos s’ha aconseguit un objectiu social i de convivència en el sentit de pertànyer a un grup on tots depenen de tots i hi ha pautes que fan que junts arribin molt més enllà d’on arribarien individualment. Després, aconseguir les possibilitats tècniques a través de l’instrument és molt més lent però arribin on arribin segur que haurà aportat coses positives al grup.
Algun dels infants pot acabar al conservatori?
Sí, obviament. La idea és que l’aprenentatge duri un parell d’anys i que a tots els quedi una experiència que els acompanyarà sempre. Si algun vol continuar li donaríem totes les facilitats perquè es pugui seguir formant.
Hi ha possibilitat de portar el projecte a altres escoles?
De moment és un projecte pilot i hem de veure fins on podem arribar. Volem anar pas a pas. Dependrà dels recursos.
Han encetat també un projecte amb alumnes de secundària?
És una iniciativa de l’institut Barres i Ones, un centre amb característiques semblants pel que fa a la diversitat. Han volgut situar la música com a eix vertebrador de segon d’ESO i la fan servir per treballar altres matèries. Estudiants del conservatori els acolliran en petits grups i els explicaran què els aporta la música. Els alumnes de l’institut podran conèixer diferents instruments musicals i després hi ha un treball transversal que acabarà amb un concert i una presentació feta pels alumnes de l’institut i oberta a les seves famílies. És una altra manera d’apropar-nos a més gent.
Treballen en un centre d’educació especial. Quin és el paper de la música en aquest cas?
Es tracta d’estimular la part cognitiva, emocional i social. Són nens i nenes que necessiten estímuls i la música és comunicació. Els apropa i es converteix en una via d’expressió.
També exploren els usos de la música com a eina terapèutica?
Havíem parlat de fer un concert a l’auditori de l’hospital Germans Trias i Pujol per recaptar fons per a la Fundació Josep Carreras el mes de maig. En una visita a l’hospital, la directora del servei d’oncologia ens va comentar que estaven fent un estudi sobre la influència de la música en els pacients amb càncer, ens va interessar i vam proposar fer concerts a la sala de tractament oncològic. Quan ho vam explicar als nostres alumnes, van sortit diversos voluntaris amb molta il·lusió per participar. Ja hem fet un primer concert amb una alumna d’últim curs de flauta de bec. La resposta va ser molt bona tant dels pacients com dels seus familiars.
Faran un cicle de concerts?
Sí, pel que fa a Can Ruti només tenim facilitats. Es tracta d’una sala on sempre hi ha persones que reben tractament. La música serveix per acompanyar els que hi estan fent tractaments llargs i avorrits, la gent està allà fent cabòries i volem que la música els ajudi.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.