Un senyor amb un fulard dit Filstrup
Carlos Giménez va batejar Toutain com a Filstrup, un dels protagonistes de Los profesionales, una de les seves sèries, en què parlava de l’època en què els dibuixants de Toutain compartien estudi i els grans ajudaven els joves en la seva formació. També els qui tenien més mà per a una cosa determinada ajudaven els companys. Però en mig d’aquest ambient de companyonia es feien bromes de molt mal gust sota l’ombre allargada de l’editor Filtrump, l’alter ego de Josep Toutain, home elegant que solia portar un fulard. I que tenia fama de tenir la porta oberta del seu despatx a tothom que tingués un problema personal. Toutain va ser un visionari en un món gris. No només va obrir portes a Europa, sinó també als Estats Units, on va establir acords amb la Warren, l’editorial dels grans autors dels anys setanta, i també va fundar a Nova York Catalan Communications. Va ser un home que va aconseguir donar al còmic a Catalunya, i de retruc a tot l’Estat, una professionalitat que no existia en aquest sector. I sobretot va fer augmentar l’autoestima dels autors pel seu ofici. Pocs eren els dibuixants d’aleshores que creien en les seves possibilitats i en les del seu mitjà. Va ser més que un negociant un entusiasta del còmic i va engrescar diverses generacions a dedicar-se a aquest ofici quan van sortir les seves revistes. També era un gran somiador, com es va mostrar en la profunda crisis que va afrontar el sector a partir de finals dels vuitanta.