Jordi Morell i els ecos de la guerra a Celrà
Cultural Rizoma de Celrà presenta fins al 3 d’agost l’exposició Un pati, una merla i un tros de ferralla, de Jordi Morell (Salt, 1975), que s’emmarca en una recerca que l’artista ha abordat els darrers anys sobre l’estranyament que li desperten les troballes d’artefactes de la II Guerra Mundial. A la manera de restes arqueològiques, Morell explica que “són testimonis d’històries de violència que alteren la vida quotidiana, l’ordre i la tranquil·litat dels ciutadans”, i al mateix temps, s’entrellacen amb altres conflictes armats que tenen lloc en el present, a diversos llocs. En el cas de Celrà, el record del camp d’aviació de la República li ha ofert un altre examen del territori seguint l’empremta de la Guerra Civil. L’exposició, doncs, es desplega mostrant els processos d’una recerca que es va dilatant en el temps fins a situar l’espectador en la mateix estranyament de l’artista. Per fer-ho, Jordi Morell posa en diàleg imatges de premsa sobre troballes d’artefactes explosius a Girona, trossos de ferralla localitzats a Darmstadt i una baina d’obús comprada als brocanters de Celrà, junt amb l’enregistrament del cant d’una merla a Anglaterra als anys 50, un manual alemany de pirotècnia de 1912 i un tríptic fer amb nitrat de potassi, sofre i carbó.