Imatges amb marca pròpia
La Casa del Cine celebra una dècada de formació de cineastes i crítics
Com en les sales de cinema, en què les superproduccions conviuen amb els petits films independents, es pot estudiar un grau universitari de cinema en una gran escola o fer un curs anual com els que ofereix La Casa del Cine, una petita escola de cinema al barri de Gràcia de Barcelona que ofereix estudis de crítica, direcció de documentals o ficció, guió, muntatge... Cap a 800 alumnes han passat per aquesta escola al llarg d’una dècada. Mar Canet, fundadora i directora del centre, diu que viuen l’aniversari “amb molts ànims; el camí ha estat llarg i dur, però veiem que les coses surten endavant, tenim un ressò i la gent ens coneix”.
Mar Canet (Barcelona, 1978) explica en una entrevista a aquest diari: “A diferència d’altres escoles, aquí fem cursos d’un any, i intentem que siguin molt intensos i que els alumnes surtin amb una bona formació.” Una altra característica que els fa diferents és que estan “especialitzats en estudis de crítica cinematogràfica, és un dels únics llocs on es pot fer”. Coneguts crítics de publicacions molt diferents com Manu Yáñez (Fotogramas), Violeta Kovacsics (Caimán), Antonio José Navarro (Dirigido) i Desirée de Fez (El Periódico) donen o han fet classes en un curs que ofereix “una panoràmica del passat, el present i el futur de la història i la crítica cinematogràfica”. “Vaig muntar aquest curs perquè volia ser crítica de cinema i no sabia on estudiar per ser-ho, vaig fer història de l’art i ho vaig completar amb altres estudis”.L’escola aposta també per la pràctica. “Una de les premisses, sobretot en els cursos anuals de direcció, és que acabis fent el teu propi projecte de final de carrera. Oferim les eines necessàries als alumnes per fer-ho: tallers de guió, de càmera, il·luminació, edició i muntatge... I els estrenem en cinema, això és una de les motivacions extres”. De fet, La Casa del Cine té una productora , The New Flesh, que els ajuda, i participa també en projectes professionals externs.
Cinema d’autor
Entre els professors habituals o que han passat per l’escola hi ha directors com Daniel V. Villamediana (El brau blau, La vida sublime) i Carlos Marqués-Marcet, el guionista Jaume Cuspinera, el muntador i colorista Adrià Cillero... La Casa del Cine aposta pel cinema d’autor: “Tenim una línia més marcada pel cinema autoral, intimista; això no vol dir que ens desmarquem del cinema de gènere, però sobretot promovem que hi hagi una marca personal de l’alumne.” En els cursos de crítica, en canvi, promouen que “els alumnes més interessats en cineastes com Béla Tarr o Tarkovski estudiïn també el cinema de gènere, i que els interessats en cinema de gènere vegin Free Cinema, Nouvelle Vague... Obrir les ments”.
La Casa del Cine és coneguda també per ser el lloc de naixement i la seu del festival de cinema independent Americana. Xavi Lezcano, el seu director executiu i fundador, és un exalumne de l’escola. “No només som una escola, també formem part d’aquest teixit, i està bé que els alumnes vegin que tenen sortides”, diu la directora. Fa sis o set anys, Lezcano va presentar el projecte de festival, amb suport de La Casa del Cine, a la plataforma Artsy de Movistar i va ser un dels escollits per rebre uns diners, que li van servir de catapulta. Ja porten sis edicions. Mar Canet, cofundadora del festival, diu que l’atrauen els cineastes independents com Lynch, Cronenberg i Almodóvar, “amb un perfil cinematogràfic totalment autoral, que per les seves imatges ja saps qui és”. “Costa molt tenir una marca pròpia”, diu, i per això lluiten a La Casa del Cine.