Final de línia, al TNT
El Festival de Noves Creacions prendrà un gir amb el comiat de Pep Pla, que el va gestar fa 12 anys com un dels motors del Centre d’Arts Escèniques de Terrassa
Sempre fa una certa angúnia arribar a un final de línia. El mateix Pep Pla admet que ha optat per “ser honest” i comprendre que calia una renovació en la seva trajectòria artística, després de 12 anys gestionant el Centre d’Arts Escèniques de Terrassa (CAET). Enguany, el festival manté la programació TNT-Kids i les actuacions musicals, però concentra l’activitat de dijous a dissabte (elimina diumenge de la cartellera). Seran 71 funcions en només tres dies en 20 espais diferents (11 de sala i 9 al carrer). Hi haurà un final de festa notable gràcies a la intervenció de la companyia de teatre de carrer amb instal·lacions de foc Carabosse, Par les temps qui courrent... Es tracta d’una de les companyies de teatre de carrer de major prestigi mundial. Amb més de 30 anys de trajectòria, van fer els espectacles d’inauguració de Tàrrega (2008) i del Temporada Alta (2015).
La inauguració (sempre un dels moments culminants d’aquest festival) convida L’Amicale amb el seu muntatge Germinal, que, precisament, planteja què es podria fer si la societat comencés de zero. En un moment d’arrencada similar al del TNT del 2020, ara mateix, L’Amicale es pregunta com es podria fer per bastir unes bases més estables per a la convivència i la cultura. Pla també ha convidat la companyia El Canto de la Cabra, que proposa una acció minimalista i molt suggeridora, Gota a gota. Elaboren una simfonia de sons a partir d’anar foradant guants de làtex penjats plens de líquid. El terra, microfonat, recull i amplifica el so. També és estrena un muntatge amb Pere Faura i Desilence, Incurables que torna a ser un viatge del ballarí per la música popular de les discoteques. Ara, al ball s’hi incorporen uns sensors que activen mecanismes audiovisuals en una pantalla.
Pep Pla admet que manté el patró del festival dels darrers set anys. De les 32 companyies convidades, 26 són catalanes, 3 de l’Estat espanyol i 3 més internacionals. El TNT presenta cinc coproduccions a partir de les més de 400 propostes que han arribat per participar en el festival. Les propostes són un bon termòmetre per valorar què obsessiona els artistes avui. Pla troba dos grans temes: la nova mirada sobre el cos (de la bellesa a l’explotació laboral de la dona i la cosificació) i el viatge cap a l’altre (des de la denúncia al turisme fins a la relació personal més íntima). Les cinc produccions del TNT, efectivament, responen a un d’aquests dos ítems. Ada Vilaró presenta 360 grams, una obra molt íntima, en què revela la seva lluita contra el càncer. Diagnosticada fa 10 anys, va enfrontar-s’hi durant tres anys. Ara, s’ha vist amb cor de compartir-ho. Vilaró es caracteritza per obres molt contemplatives, de complicitat amb l’espectador compartint silencis íntims, sigui a 24 hores (que segueix presentant arreu del món) o a l’UrGENT estimar (que va inaugurar Fira Tàrrega en una acció de 40 hores, el 2017, a la plaça Major).
Paula Díaz i Laila Tafur es posen al límit de l’abisme a Cobalto presentantse com una pallassa dislèctica i una ballarina mandrosa. Busquen, a partir de la repetició, ensenyar la transformació del cos i que aquest acabi col·lapsant el cervell. Més insòlita és la relació que ha ideat Rubén Ramos Nogueria a Schumann amateur. Tanca la trilogia sobre el plaer del pianista de tocar i viure l’art. Amb Núria Lloansí de companya materialitzen el llema del 15-M “la nostra venjança serà ser feliços”. Marc Caelles fa un cant a la vida tot rescatant notes de suïcidi, a Suicide notes. Segons l’autor, la lletra revela la serenor d’unes persones que perceben la fi d’un partiment. La Fundació Agrupación Colectiva, amb direcció de Francesc Cuéllar, signa en Protocolos de acción frente a lo desconocido, una peça en què cinc intèrprets s’interpel·len sobre el desig i la por de ser acceptat, dins de la família, en el sexe i en l’art.
Voluntat d’internacionalitzar-ho
El comiat de Pep Pla (anunciat abans de les eleccions municipals i del canvi de govern) implicarà una oportunitat per repensar la cultura a la ciutat i donar més projecció a la creació local i de país, fins a posicionar-la internacionalment. El TNT es podria convertir en el Festival de Teatre Internacional Noves Tendències (TINT), insinuava l’actriu Rosa Boladeras, que ara és la regidora de Cultura de Terrassa, en la presentació del Centre Francesca de Bonnemaison (l’antiga seu de l’Institut del Teatre). El TNT és un referent estatal i acull programadors d’arreu des de fa anys. Boladeras admet que encara s’ha de valorar com fer un concurs públic que determini, per exemple, si el nou festival el dirigirà una sola persona o tot un equip. Les turbulències municipals han fet que s’hagi estroncat el projecte de l’any passat de traspassar programació de Terrassa a altres municipis de l’entorn, com ara Vacarisses, Viladecavalls i Ullastrell (els regidors sortints no van voler comprometre’s i no hi ha hagut temps per tancar acords per a aquesta tardor amb els actuals, aclaria Pla). Sí que hi haurà un apèndix del TNT a Matadepera enguany.
Pep Pla va integrar el Festival Tensdansa, impulsat per Àngels Margarit (2003-2007) en el Terrassa Noves Tendències que, avui, és referència a Catalunya i a l’Estat espanyol. Pla reconeix que provoca un cert mareig deixar de tenir una mensualitat per tornar a la vida d’encàrrecs com a director i actor. De fet, en aquest Grec ha estrenat Abans que es faci fosc, un monòleg amb Míriam Iscla, que farà temporada aquesta tardor a l’Espai Lliure.
El TNT és combatiu. I per això van considerar oportú donar suport a l’equip que reivindica mantenir l’edifici de la Diputació per a la visualització de la dona. Fa mesos, es va insinuar la intenció de la Diputació de Barcelona de redirigir l’equipament cap a una altra finalitat, a poder transformar-lo en un centre de convencions. En aquest cas, no se sap on s’emplaçaria l’equip de la ‘Bonne’.