Arts escèniques

Crònica

temporada alta en streaming

Primers plans per a l’emoció

El Temporada Alta ja ha arrencat (ahir es va estrenar Els subornats, de Lluïsa Cunillé amb La Ruta40, i Jaleiu, de Guillem Albà i la colla festivalera de Marabunta) i s’ha atrevit a provar-ho en streaming. Ha estat la solució per acollir les persones que les distàncies per la Covid-19 han foragitat. Des de casa, Bouvetöya (la necessitat d’una illa) va atrapar per la seva narrativa accelerada i mig viscuda, tot i que –és evident– no va commoure els 212 usuaris com ho hauria fet en directe al Municipal. Ara, els primers plans a càmera eren mirades que absorbien com una esponja: com deia Guillem Albà en la seva primera gala Catalunya aixeca el teló, per la tele “es pot veure com es diverteix el públic, però és molt difícil compartir-ho”. Tot i això, aquest viatge, que convocava (quasi en secret) a deixar-se enamorar per la senzillesa d’un conte narrat, era un bon reclam per tornar a les platees.

Fer teatre és una acció estèril. Perquè tot s’esvaeix per moments, no deixa rastre físic. Ara, assistir al teatre és un acte de voluntat fèrtil. Perquè compartir una trama, més o menys intrigant o elevada culturalment, i conviure amb els personatges, els actors i els altres espectadors, escalfa l’ànima. La pròpia i la de la tribu. En aquest sentit, fer teatre esdevé una acció generosa per convocar la gent i xiuxiuejar una mena de ritual catàrtic. Aquesta va ser la voluntat de l’equip de Julio Manrique, Cristina Genebat, Ivan Benet i Sergi Pompermayer amb el Temporada Alta a Bouvetöya (la necessitat d’una illa), que va obrir el festival de la pandèmia. De fet, aquest equip ja havia fet un exercici semblant el 2011 amb Llum de guàrdia al Romea. En aquest exercici, es commina també a teixir complicitats amb els espectadors del demà, se’ls convida a obrir una urna amagada al cor del teatre el 2062, d’aquí a 36 anys si es té en compte que l’acció es viu el 2026. Casualitat o no, és el mateix temps que passa entre l’any en què s’escriu la terrible distopia de George Orwell (1948) i l’any en què se situa l’acció (1984). Jason Rodi va rodar un curt per explicar que havia anat a aquella illa a amagar una càpsula per a la seva filla, que l’hauria d’obrir 50 anys més tard. Els de la ‘troupe’ del Municipal proposen una càpsula comunitària. Un rastre per als fills d’aquesta civilització similar a la sonda ‘Voyager’ de Carl Sagan, que es va llançar a l’espai per comunicar-se amb altres formes de vida des de la Terra el 1977.

Bouvetöya és un espai físic, real, però que es converteix en una metàfora de tot, que serveix per destil·lar la matèria dels somnis. Proposen una catarsi col·lectiva a través d’una forma gens pretensiosa, un punt gamberra pels gags fàcils (“Bouvetöya és com un Perejil congelat”), i que genera una connexió directa amb el públic. El de Temporada Alta del 2020. La proposta de streaming (i tot el programa a distància del festival) destrueix la dimensió de distància. La càpsula del temps dels personatges convida a negar també el temps. Petites revolucions de teatre inconformista amb les limitacions que la Covid-19 (que mai es nega) i la por han imposat a la ciutadania. Però hi ha un grup d’actors que s’hi rebel·len i allarguen la mà per sumar còmplices a la platea. En primer pla, l’emoció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

L’holandès Tom Kerstens obre el 21è Festival de Guitarra Girona Costa Brava

Girona
música

La 17a edició del Vijazz porta Hiromi, Cory Henry i Lizz Wright a Vilafranca

vilafranca del penedès
ARTS EN VIU

L’espectacle més gran de Dagoll Dagom, com a inici del comiat

BARCELONA
música

Mishima, Magalí Datzira, Ernest Crusats i Magalí Sare actuaran al terrat de La Fàbrica de Celrà

celrà
Música

Carla Bruni inaugura el festival Nits de la Duquessa de cardona

Cardona
ARTS EN VIU

La marmota vaticina que el nou musical de Nostromo serà en català a Barcelona

BARCELONA
ART

Un catàleg recull l’obra de l’artista Josep Niebla

Girona
guardó

Eduard Marco, premi Gabriel Ferrater de poesia

Sant Cugat del vallès
SANT FELIU DE GUÍXOLS

‘Entre obres’, la mostra d’escultures prèvia a la construcció del Thyssen guixolenc

SANT FELIU DE GUÍXOLS