Cultura

Crítica

cinema

Baixos de to

Des de La promesa (1996), els germans Dardenne ens han regalat un seguit d'obres, de gran importància per al cinema contemporani, en què l'alè naturalista es transformava sempre a poc a poc en faules morals, de vegades gairebé processos de redempció, on personatges sempre marginals i turmentats trobaven una certa llum a les seves vides. Potser el cim d'aquest cicle va ser El nen (2005), d'una densitat torbadora, de gran capacitat emotiva, a mig camí entre Rossellini i Bresson. Ara, amb El silencio de Lorna, volen continuar per aquest camí amb un estil menys agressiu, on les deixalles de la nova Europa segueixin com a protagonistes d'aquest mosaic sobre les misèries del nostre temps, però –ai!— la fórmula sembla haver-se esgotat una miqueta: malgrat ser una bona pel·lícula, i disposar de moments realment enlluernadors, a El silencio de Lorna li manca la mala bava i la intensitat de la posada en escena dels treballs anteriors.

La historia ho té tot: una noia albanesa acaba enamorada de l'home amb qui s'ha casat per aconseguir diners i la nacionalitat belga. Es tracta, doncs, d'un altre itinerari cap al coneixement d'un mateix enmig les trampes de la societat de la crisi. Però els recursos emprats són una mica impostats: mafiosos estereotipats, màfies russes molt poc versemblants… Sembla com si l'anècdota els hagués atrapat i els impedís desenvolupar allò que millor saben fer: l'observació de la vida i la reconversió poètica de les imatges. L'equilibri sempre és mesurat, i la part final és digna del millor del seu cinema, però trobo a faltar aquella tensió, aquell foc devorador que tot ho arrasava.

El silencio de Lorna
Dirs.: Jean-Pierre y Luc Dardenne. Int.: Arta Dobroshi, Jérémie Renier.
Bèlgica, 2009.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El Danseu converteix un paller de les Piles en un teatre

BARCELONA
Andreu Martín
Novel·lista i guionista de còmics

“Vaig aprendre a llegir amb la col·lecció ‘La Cua de Palla’”

Barcelona
Luz Casal
Cantant

“El més important per a un artista és la sensació de llibertat”

Barcelona
ARTS EN VIU

Caixafòrum programa una vetllada de circ a Casaramona

BARCELONA
ARQUITECTURA

‘Parlaments d’aigua’, la proposta catalana per a la Biennal d’Arquitectura

BARCELONA
ART

L’artista Refik Anadol estrena una quarta obra exclusiva per a la Casa Batlló

BARCELONA
Cultura

Primeres cinc figures de la imatgeria festiva declarades Bé Cultural d’Interès Nacional

Vilafranca del Penedès
Cinema

El cinema Truffaut renova la seva identitat visual corporativa

Girona
Música

Julieta i Mushkaa col·laboraran juntes en un nou tema

barcelona