L’òpera es desplega
La Fundació Òpera a Catalunya preveu sis coproduccions aquest curs, recupera sessions a Tarragona i Figueres i torna a Barcelona
La iniciativa de la Fundació Òpera a Catalunya (que assumeix el repte de mantenir el cicle Òpera a Catalunya dels Amics de l’Òpera de Sabadell) presenta la seva primera temporada íntegra. Aquest curs, s’atreveixen a presentar fins a sis produccions (tres òperes i tres concerts) en dotze places del Principat. Enguany, recuperen Figueres i Tarragona. També es torna a Barcelona, on ja van entrar el 2019, després de l’intent fallit de programar òpera al Teatre Victòria a mitjan anys noranta mentre es rehabilitava el Liceu arran de l’incendi del 1994.
La temporada arrenca avui amb una celebrada versió d’Il barbiere di Siviglia a La Faràndula, a Sabadell. En total, es preveuen unes 40 funcions durant tota la temporada. Sempre comencen a Sabadell, seu de l’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV) i dels Amics de l’Òpera. Les altres places fidels, des de fa anys, a la programació d’Òpera a Catalunya són Sant Cugat del Vallès, Manresa, Granollers, Reus, Girona, Vic, Lleida i Viladecans.
La Fundació Òpera a Catalunya té un pressupost d’1,7 milions d’euros i estrenarà tres produccions líriques. Habitualment, es trien títols molt populars per garantir una ocupació elevada en unes produccions que combinen un repartiment de primeres veus amb d’altres que enceten la seva carrera. Sense anar més lluny, aquest any se celebra la 25a edició de l’Escola d’Òpera. Dues de les funcions a La Faràndula d’aquesta setmana (21 i 23 d’octubre) les protagonitzen els alumnes d’aquest programa. Enguany, es programen tres concerts (Homenatge a Amadeu Vives, Rèquiem de Verdi i el programa Àries de Händel) i les tres òperes: Il barbiere di Siviglia, Don Pasquale i Rigoletto.
El vicepresident de l’Associació Amics de l’Òpera de Sabadell, Jordi Torrents, celebra iniciar la temporada amb una obra “divertida i fresca” a escala musical i teatral, recull l’ACN. És la millor recepta per superar els dos anys de confinaments i tancaments de teatres. Pau Monterde dirigeix aquesta òpera bufa, amb la direcció d’escena de Miquel Górriz. Destaquen la interpretació del baríton César San Martín i la soprano Carmen Romeu. Il barbiere di Siviglia té una escenografia giratòria, que oferirà tres funcions a Sabadell (a més de les dues escolars) i passarà per Reus, recuperarà Figueres i anirà a Manresa, Sant Cugat del Vallès, Barcelona, Lleida, Tarragona i Granollers.
Al novembre, arribarà la segona proposta, amb una actuació a Sabadell i al Palau de la Música, a Barcelona, que homenatja el 150è aniversari d’Amadeu Vives, fundador de l’Orfeó Català. En la celebració, hi participaran el tenor Josep Bros i la soprano Rocío Pérez, sota la direcció musical de Xavier Puig, al capdavant de l’OSV amb el Cor Amics de l’Òpera de Sabadell i el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, amb una selecció de romances i duets de sarsueles del músic.
Entre febrer i març es representarà la producció Don Pasquale, de Gaetano Donizetti, protagonitzada per Toni Marsol. També hi haurà les sopranos Serena Sáenz i Marga Cloquella, en una producció amb direcció musical de Xavier Puig. Aquesta òpera s’iniciarà a Sabadell i després passarà per Sant Cugat, Manresa, Granollers, Reus, Lleida i Tarragona.
El final de temporada serà amb el Rigoletto de Verdi. El paper de Rigoletto l’assumirà el baríton Luis Cansino i el de duc el farà el tenor mallorquí Antoni Lliteres. Les funcions seran entre abril i maig, i passaran per Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Manresa, Reus, Viladecans, Vic, Girona, Barcelona i Granollers.
Fora d’abonament, es munten dos concerts: El Rèquiem de Verdi, liderat per l’Orquestra Simfònica de Vallès i el Cor de l’Òpera de Sabadell, que farà gira per sis localitats amb les veus de Maribel Ortega, Laura Vila, Albert Casals i Felipe Bou, i les Àries de Händel, protagonitzat per la contralt Sonia Prina, el tenor Juan Sancho i la formació barroca Vespres d’Arnadí.