Cultura

Crítica

cinema

Les aparences enganyen

El món ha esdevingut un espai virtual on resulta impossible distingir la veritat de les aparences, de manera que els herois contemporanis estan condemnats a vagar per l'immens territori oníric que ells mateixos han creat, a la recerca d'una imatge genuïna. En el cas del protagonista d'Origen, es tracta del rostre dels seus fills, fetitxe d'un passat feliç que no va saber conservar. I els laberints mentals que crearà a partir d'aquest desig de retrobament inclouran una intriga internacional amb diversos nivells mentals induïts pels somnis que s'han convertit en el seu ofici. El que m'agrada més d'aquesta pel·lícula és que desenvolupa discursos com aquest sense amagar la complexitat i també sense deixar que els codis del cinema d'acció hollywoodià els ofeguin amb la seva banalitat. El que em satisfà menys és que els desafiaments que es va plantejant li exigeixen tanta energia, que l'acció i la reflexió no acaben de trobar l'equilibri més adient.

Origen sembla pensada perquè l'espectador es deixi emportar pel torrent narratiu i després es pregunti què vol dir tot plegat. Doncs bé, és aquest després, el que no em convenç. Hi falta la sensibilitat necessària perquè la seva poesia melancòlica s'infiltri en les imatges, que funcionen perfectament com a relat però no tant com a posada en dubte d'allò que explica. I per això és lícit que ens preguntem si una pel·lícula que posa en dubte la realitat pot ser tan complaent en la manera de representar-la, més enllà de la condició de trencaclosques sofisticat. Amb incomptables influències que van de Kubrick a Resnais, aquesta és una pel·lícula suggeridora, però massa freda i premeditada.

Origen
Dir.: Christopher Nolan. Int.: Leonardo Di Caprio, Marion Cottillard.
EUA, 2010.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El Danseu converteix un paller de les Piles en un teatre

BARCELONA
Andreu Martín
Novel·lista i guionista de còmics

“Vaig aprendre a llegir amb la col·lecció ‘La Cua de Palla’”

Barcelona
Luz Casal
Cantant

“El més important per a un artista és la sensació de llibertat”

Barcelona
ARTS EN VIU

Caixafòrum programa una vetllada de circ a Casaramona

BARCELONA
ARQUITECTURA

‘Parlaments d’aigua’, la proposta catalana per a la Biennal d’Arquitectura

BARCELONA
ART

L’artista Refik Anadol estrena una quarta obra exclusiva per a la Casa Batlló

BARCELONA
Cultura

Primeres cinc figures de la imatgeria festiva declarades Bé Cultural d’Interès Nacional

Vilafranca del Penedès
Cinema

El cinema Truffaut renova la seva identitat visual corporativa

Girona
Música

Julieta i Mushkaa col·laboraran juntes en un nou tema

barcelona