Crítica
teatre
Sàtira dels totalitarismes
Inauguració de luxe del I Cicle Complicitats en Xarxa que s'ha tret de la mànega el Tantarantana per conjurar el desert estival. Joan Carles Benlliure ens descobreix un autor rus d'avantguarda sepultat per l'asfíxia estalinista, Daniil Kharms, que va morir de fam al presidi psiquiàtric de Leningrad el 1942. Hi va fer cap tot fent-se el boig per eludir l'escamot d'afusellament a què l'havia dut la seva literatura “contrarevolucionària”. Benlliure munta l'espectacle dramatitzant diversos microrelats d'estil surrealista i d'una corrosiva càrrega satírica contra l'art oficial imposat pel sanguinari Stalin. Són escrits d'un humorisme que frega l'absurd i que no amaga la ganyota tràgica de l'autor. El muntatge balear ens explica la peripècia vital de Kharms encarnat per un expressiu titella de mida natural, aferrat al seu escriptori, únic refugi des d'on contestar l'horror de la dictadura. Mentre el ninot s'anima i humanitza el dolor de l'artista perseguit, els actors s'atitellen i mecanitzen els seus moviments amb un aire a Tadeusz Kantor. És un treball d'una força dramàtica espaterrant, particularment a les mans de Margalida Grimalt, un volcà de comicitat i d'esquinçaments, que et duu del riure al plany a la cresta de la mateixa onada de llàgrimes. Una escenografia sumària i pragmàtica permet als intèrprets entrar i sortir d'una maleta, un armari, un rellotge de paret o d'un butacó, i a la fi les parets s'esbalandren a ritme d'un marcial pas de l'oca quan la casa del poeta és confiscada i els seus escrits estripats en un foc d'artifici d'acudits sobre l'amarg quotidià. La potència dels textos de Krahms es decuplica gràcies a una brillant posada en escena plena d'imaginatius i hilarants recursos dramàtics.