Perejaume, premi ACCA
Els crítics d’art també distingeixen el llibre de Joana Masó, l’artista Daniel Gasol, els comissaris David Bestué i Martina Millà i els centres ACVIC i ADDEND
L’exposició de Perejaume ‘Guardar a fora’ ha rebut el guardó de Projecte artístic
Els artistes Perejaume i Daniel Gasol, l’assagista Joana Masó, els comissaris David Bestué i Martina Millà i els centres ACVic i Addend, a la Morera de Montsant, són els guanyadors dels premis atorgats per l’Associació Catalana de Crítica d’Art (ACCA), que s’han lliurat a l’auditori del Macba.
Guardar a fora, l’exposició de Perejaume disseminada per al Maresme, ha rebut el guardó de la categoria de Projecte artístic per “constituir un treball poèticament, formalment i tècnicament complex, en el qual destaquem la voluntat de deslocalització en diferents espais, articulant i fent necessària la col·laboració entre múltiples municipis i entitats culturals”, en paraules de la comissió avaluadora designada per la junta de l’ACCA, formada per Maria Garganté, Cloe Masotta, Jorge Luis Marzo, Albert Mercadé i Oriol Vilapuig.
El tàndem David Bestué i Martina Millà han estat reconeguts, en l’àmbit de Comissariat, per l’exposició El sentit de l’escultura, que es va presentar a la Fundació Miró, “un assaig inèdit i renovador sobre l’escultura contemporània, amb una mirada oberta del camí emprès en l’escultura nacional i internacional des que, a mitjan anys seixanta, els artistes van fer-la baixar de la peanya enquistada de l’escultura moderna; una de les mostres més completes i singulars mai dedicades a Catalunya”, diu el jurat.
Joana Masó s’ha endut el premi de Recerca pel llibre Tosquelles. Curar les institucions (Arcàdia), “un extraordinari calidoscopi” del psiquiatre Francesc Tosquelles, que abans, durant i després de la Guerra Civil va aplicar mètodes revolucionaris conxorxats amb l’art d’avantguarda per abordar els misteris del cervell.
Una altra publicació de premi, aquest de la categoria de Crítica d’art és Art (in)útil. Sobre com el capitalisme desactiva la cultura (Raig Verd), de Daniel Gasol, “per posar sobre la taula els mecanismes de legitimació institucionals i mediàtics que influeixen en la forma en què els artistes es validen o s’autovaliden en l’ecosistema artístic, i albirar possibles modes i escletxes de subversió per resistir a l’absorció institucional de les actuals pràctiques artístiques i polítiques.” En l’apartat d’Educació s’ha valorat la feina de l’equip del centre d’arts contemporànies ACVic pel projecte Art i escola, “per fomentar i facilitar, durant més de deu anys, l’accés a l’art contemporani a infants i joves de totes les edats i de diferents punts del territori, i també l’empoderament dels i les docents a l’hora d’aplicar metodologies pròpies de l’àmbit artístic a l’educatiu.”
I el premi a Espais i iniciatives s’ha atorgat a Addend (Montserrat Cortadellas i Francesc Vidal) “per imprimir un segell crític i creatiu de gran rellevància en les nostres terres, i consolidar una xarxa de producció i projecció independent. Els seus nombrosos projectes han estat constantment exemples de resistència al desmantellament cultural que ha patit el territori.”
La gala de la 38a edició dels premis ACCA, presentada per la periodista Montse Frisach, ha obert un canvi d’etapa en la històrica entitat, amb l’entrada de la nova junta presidida per Albert Mercadé, que agafa el relleu de l’equip liderat per Cèlia del Diego.