Torres sense discussió
El valencià Daniel Torres guanya el gran premi Barcelona Comic per una trajectòria definida per la comercialitat i alhora per la investigació del llenguatge
Les aventures de Roco Vargas ha estat el seu treball més popular i internacional
Miguel Gallardo hi és present amb una exposició retrospectiva d’obres originals
A causa de la polèmica generada en l’edició passada per la decisió del jurat de Barcelona Comic de concedir el gran premi a Antonio Martín, un estudiós del mitjà, i no a un autor d’historietes, l’expectativa de conèixer el nom del guanyador del màxim guardó del saló era més gran que mai.
Molts autors que havien signat el manifest en contra de la decisió del jurat havien tornat a encendre la qüestió a les xarxes tot promovent un boicot d’autors al certamen. Aquesta circumstància va ser comentada per la directora de Barcelona Comic, Meritxell Puig, que va declarar: “Finalment molts dels que deien que no vindrien al saló ara hi són. Crec que tot s’arregla parlant. I els que em coneixen saben que estic sempre oberta al diàleg.” La mesura correctora que s’ha posat aquest any ha estat un canvi de les bases, que inclouen que només podran rebre aquest premi un dibuixant, un guionista o un colorista de còmic. I així ha estat, ja que el gran premi Barcelona Comic ha recaigut en el dibuixant i guionista Daniel Torres (Teresa de Confrents, 1958).
Daniel Torres pertany a la generació dels anys vuitanta que van actualitzar el concepte de línia clara creat per Hergé. Amb uns principis amb un estil proper a l’underground, amb la seva obra Claudio Clueco publicada a El Víbora, va consolidar més tard el seu estil de traç net, però de composició barroca, amb les aventures siderals de Roco Vargas que va publicar Norma Editorial a partir de l’any 1982.
Vargas és un escriptor de novel·les propietari d’un club nocturn i que viu extraordinàries aventures pels planetes de tot l’espai. Als anys vuitanta també les seves històries van ser publicades en català. I també van triomfar a Europa, sobretot al mercat francès.
L’univers de Roco Vargas és una mena de retrofuturisme en què s’aplica l’estètica de la visió dels anys cinquanta als vuitanta, i tot plegat projectat a un futur sideral.
També ha conreat el còmic infantil amb les aventures del dinosaure Tom, del qual es va fer una sèrie d’animació.
L’autor no va poder ser a l’acte de lliurament del guardó, que va ser recollit pel director editorial de Norma Editorial, Óscar Valiente, que va destacar de Torres la seva “disciplina en el treball i el seu inconformisme. Sempre vol anar més enllà en el llenguatge del còmic”.
La resta de premiats van ser: millor obra d’autor/a espanyol publicada a Espanya per a El Pacto (Editorial Nuevo Nueve) de Paco Sordo; millor obra estrangera publicada a Espanya, per a Piel de hombre (Norma), de Hubert i Zanzim; millor còmic infantil i juvenil, per a Nicoleta y el misterio del colmillo (Sallybooks), de Katia Klein i Rut Pedreño; millor fanzín: Cols Vol.2 Una noche en el infierno, de Clara Cábez i Olivia Cábez; i el premi Miguel Gallardo a l’autor/a revelació per a Genie Espinosa. El premi decidit per votació popular va anar a parar a The (Fandogamia), de Manuel Álvarez.
La primera jornada de Barcelona Comic es va caracteritzar per la gran afluència de públic jove que ha respòs a l’obertura del saló a activitats més pròpies del públic de manga, com ara el cosplays i també a la zona dedicada als més menuts Comic Kids.
També com una nova oferta que ja quedarà incorporada al certamen en noves convocatòria hi ha la zona de Fantasy i Jocs de rol, en què hi ha la possibilitat pedagògica d’aprendre a jugar. En aquest àmbit es pot veure una exposició per repassar tota la història dels jocs de rol amb les peces i llibres originals.
Fins diumenge vinent es podran també veure al recinte firal de Montjuïc, a Barcelona, les exposicions dedicades als 40 anys del saló i també la d’homenatge al dibuixant Miguel Gallardo, mort enguany i a qui es dedica aquesta edició. La veterana Escola Joso celebra igualment els seus 40 anys amb una mostra.