‘Multiversos’ a Sitges
El cartell del festival homenatjarà ‘Tron’ amb motiu del 40è aniversari del film
L’any 1982 va ser “molt important per al cinema fantàstic”, comenta Àngel Sala, director del Festival de Sitges. No és l’única anyada sobre la qual fa aquest comentari (ja ho va dir del 1979, per exemple), però realment la llista de títols del 1982 que es poden situar sota el paraigües del gènere fantàstic és espectacular. Alguns varen tenir un gran èxit de públic, com E.T., l’extraterrestre, de Steven Spielberg, i Poltergeist, de Tobe Hooper. D’altres van tenir una rebuda discreta dels espectadors, però amb els anys han guanyat adeptes i han esdevingut films de culte: és el cas de Blade runner, de Ridley Scott; La cosa, de John Carpenter, i Tron, una pel·lícula dirigida per Steven Lisberger que inspira el cartell i el leitmotiv de la propera edició del Festival de Sitges, que se celebrarà entre el 6 i el 16 d’octubre.
“Tron era una producció de Walt Disney, que intentava trobar el seu lloc en un panorama molt comercial –ha explicat avui Àngel Sala–. Va ser una producció molt trencadora que no va arribar a la gent, però després s’ha convertit en una pel·lícula de culte.” Els universos paral·lels i els mons virtuals ja eren presents al film protagonitzat per Jeff Bridges: “Tractava sobre el metavers, el multivers, la realitat virtual... que són de profunda actualitat en aquests moments. Parlarem de totes aquestes influències o premonicions al festival.”
El cartell de la 55a edició, elaborat de nou per l’agència China, mostra el rostre en primer pla de King Kong, icona que simbolitza el festival, perfilat amb línies paral·leles de neó verd.
Àngel Sala i Mònica Garcia, directora de la Fundació Sitges, han avançat en una roda de premsa als cinemes Verdi de Barcelona alguns títols i esdeveniments del festival. Hi haurà directors habituals, com el mestre italià Dario Argento, amb Occhiali Neri (Dark Glasses); el francès Quentin Dupieux, cineasta de l’absurd, que presentarà les seves dues últimes pel·lícules (Incroyable mais vrais i Fumer fait tousser) o el britànic Peter Strickland, que estrenarà Flux Gourmet, “una visió molt diferent de la gastronomia”, diu Àngel Sala. El nou talent femení del gènere fantàstic serà a la selecció amb les òperes primes Hatching, de la finesa Hanna Bergholm, i Les cinq diables, de la prestigiosa guionista francesa Léa Mysius. El festival recupera la secció dedicada al thriller Òrbita, després de la pandèmia, amb títols com Hunt, el debut en la direcció de Lee Jung-jae, el protagonista d’El juego del calamar.